WRR: Bemoeizucht overheid werkt verstikkend

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Sat Dec 4 20:41:02 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

BEste MArtijn,

Je hebt gelijk wat betreft de overregulering van het onderwijs. En dat
idee van het afschaffen van het ministerie is verleidelijk, want daar
beginnen inderdaad de meeste problemen. Heb er geen zicht op, maar
wellicht dat er zonder PvdA in de regering nu ook al een flinke
schoonmaak wordt gehouden.

Dus ja, ik ben ook voor meer autonomie, waar dat kan, lees waar er
democratische controle mogelijk is. In het verkiezingsprogramma van D66
waar ik zelf aan meegeschreven heb, kiezen we ook voor het teruggeven
van de scholen aan de leraren en de ouders. En vooral de invloed van
ouders (en leerlingen in het middelbaar onderwijs) moet sterk worden
vergroot, want dat zijn de belangrijkste stakeholders.

Maar waar ik tegen ben is dat de uitvoerders nog meer macht krijgen en
dat het toezicht daarop door de politiek wordt afgezwakt, en dat wil de
WRR,. Dat kan slechts als er een decentrale democratische controle
mogelijk is, via de stakeholders, lees de ouders, patienten, burgers,
etc.. En die decentrale democratische controle, daar heeft de WRR niks
mee. En dus is er een groot risico dat die overheidsdiensten nog meer
gaan uitgroeien, nog meer ongewenste regels gaan invoeren en nog
inefficienter met belastinggelden zullen om gaan.

Groeten,
Mark Giebels