D66-lijst configuratie

Henk van Lingen henk at VANLINGEN.NET
Sat Dec 4 00:36:20 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Geachte heren Enschede en Houbraken,

Naar ik heb begrepen bent u beiden lijstbeheerder van de door surfnet
gehoste discussielijst aangaande D66. Naar aanleiding van recente
configuratiewijzigingen en bijbehorende discussie op de lijst een paar
vraagjes:

-- Wat houdt dit lijstbeheer in? Hoe bent u lijstbeheerder geworden en op
   basis waarvan wordt over bv. configuraties besloten? Ik volg de lijst
   zelf al zo'n 6 jaar, maar kan me niet herinneren hier ooit iets over
   vernomen te hebben. Ik heb begrepen dat u niet meeleest. Zou het niet
   in de rede liggen dat lijstbeheer gedaan wordt door participerende
   abonnees?

-- Naar wij op de lijst begrepen hebben, heeft u recent klachten danwel
   vragen ontvangen van abonnee Fritz van Rikxoort. Deze zou hebben
   gevraagd te stoppen met het publiceren van "gevaarlijke onzin" over
   hem en zou zelfs aangifte hebben gedaan. In reactie hierop heeft u
   het lijst archief gesloten, en later opengesteld voor enkel abonnees
   beschikkend over een daartoe aan te vragen wachtwoord. Dit heeft tot
   enige verbazing geleid bij de abonnees die er zich over uitgesproken
   hebben, temeer daar voor hen niet duidelijk was wat er nu precies
   gevaarlijk was aan welke onzin. Hoe zit dit en waarop baseerde u uw
   kennelijke aanname dat de klacht dermate gegrond was dat aanpassing op
   z'n plaats was?

-- Als er om wat voor redenen dan ook veranderingen plaatsvinden aan
   de lijstconfiguratie en/of software, ligt het dan niet voordehand
   om daarvan op de lijst kond te doen? (mede daarom mijn cc. aan de
   lijst)

-- Vooralsnog heb ik geen goede reden gezien waarom de D66 lijst niet,
   net als de GroenLinks lijst en zovele andere surfnetlijsten, gewoon
   publiek en open zou kunnen zijn. Ik zou u dan ook willen vragen
   de configuratie weer op 'Public' te zetten en maar meteen 'Confidential'
   op 'No' te zetten.

Met vriendelijke groet,
--
|  (o-  Henk van Lingen                       Utrecht, The Netherlands |
|  /\                                       http://henk.vanlingen.net/ |