WRR: Bemoeizucht overheid werkt verstikkend

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Thu Dec 2 20:17:15 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Fritz van Rikxoort wrote:

> [...]
>
> In godsnaam of die van Allah, waarom ambtenaren in functie winkels bekeuren die hun goede klanten een glaasje wijn schenken, de bloemenmarktkraampjes laten sluiten omdat ze een ietsje te veel niet levende bloemen verkopen omdat de toeristen steeds meer wegblijven, het oneindige geneuzel of café een uurtje langer mogen openblijven en dan weer wel en dan weer niet, overal camera's en andere voorzieningen op snelwegen omdat we elke kilometer die iemand even te hard rijdt om niet naast een andere auto te blijven hangen te bekeuren, honderd parkeerwachten inzetten om iedereen die zich verslapen heeft of wiens afspraak vijf minuten uitloopt weer een bekeurign van 40 euro te geven omdat hij maar tot de geplande tijd plus gemiddelde uitloop vooruit had betaald, enzovoort enzovoort. Het gaat allemaal helemaal nergens over die onzinnige spelregels. Of het nu om winkels, diensten, tandartsen, huisartsen, auto's of wat dan ook allemaal gaat. Er is geen tijd en capaciteit noch wil om wa
t echt belangrijk is te bewaken en aan te pakken. De miereneukregeltjes zijn daarvoor ook helemaal niet geschikt. Die zijn allemaal formeel wel te ontwijkne wit of grijs of zwart en dat doen we allemaal massaal. Als je tenminste niet wilt stoppen met leven, werken, ondernemen.

> Weg dus met al die op afstand geplaatste controleurs. Weg met al die regels die nergens over gaan. Wetten en regels op hoofdlijnen, overheidscontroleurs die ingrijpen waar dat echt nodig is, en verder vrijheid blijheid en beschikking over eigen werk en leven en geld. Mensen kunnen zlef wel keizen of ze een uurtje langer of korter werken en hebben al die zogenaamde sigaartjesregelingen uit je eigen doos helemaal niet nodig.
>
> Fritz

Precies Fritz,

Regels gaan bij vele handhavers boven het gezonde verstand en de
menselijke maat. Plus, het is makkelijker om regels te handhaven dan om
echt (politie-) werk te doen.

Wetten en regels die niet in ieders hoofd zitten, ofwel gemakkelijk te
bevroeden zijn als je uitgaat van andermans belang, zijn ongeschikt als
leidraad in het dagelijks leven (buiten commerciele of juridische
context). In de wet staat dat men geacht wordt de wet te kennen, terwijl
dat evident totaal niet klopt. Ik zei al eerder, dat is wat mij betreft
een schande, dat men zo'n leugen in de wet accepteert. Zelfs de grondwet
kent vrijwel geen mens.

Als wetten en regels uitgaan van een paar fundamentele, in de praktijk
door iedereen als redelijk ervaren, basisprincipes over goed en kwaad,
dan kunnen ze kort en voor iedereen begrijpelijk zijn.

Zo is het redelijk om te verlangen dat mensen elkaar behandelen zoals
zij zelf in die positie redelijkerwijs zouden mogen verwachten. Met
inachtneming van het principe van geven en nemen, waardij de plus voor
de een de min voor de ander overschaduwt.

Uitgaande van die basis zijn de meeste regels zo evident dat ze niet
eens opgeschreven hoeven te worden. Uitwerking, voor het onderwijs, kan
aan de hand van concrete voorbeelden gebeuren, onder andere over hoe je
ook het algemeen belang (de 'commons') dient te wegen. En over hoe in
het dagelijks leven, bijvoorbeeld bij het kopen van iets, of bij vrije
meningsuiting, de verantwoordelijkheden precies liggen.

Bij zaken die mis gaan dient de rechter te wegen in hoeverre degene die
terechtstaat zich bewust was van enig fout handelen. Dat is een stuk
eerlijker dan te verwijzen naar een wet die niemand echt kent.

Eenvoudiger regels zullen veel kunnen bijdragen aan een beter
functionerende overheid, en burgers die beter weten waar ze aan toe zijn.

En, om terug te komen op een vorige posting, met beter funtionerende
regels is meer mogelijk, ook in het uitbesteden aan (overheids-)werk aan
commerciele actoren.

Bart Meerdink