WRR: Bemoeizucht overheid werkt verstikkend

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Thu Dec 2 18:32:58 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

<-----Original Message----->
>From: Fritz van Rikxoort
>Ik ben een all-issue politicus, Mark,

Ik gaf je er een knipoog bij Fritz.

>En praten over regels zonder inhoud waar die regels over gaat is niets.

DAt ben ik niet met je eens. Het gaat hier om organisatorische
maatregelen die ervoor gaan zorgen dat er in de toekomst nog meer regels
door niet-politiek gecontroleerde 'professionals' (je mag ze geeneens
meer ambtenaren noemen) worden opgedrongen aan de burgers.

>Jij mag andere voorbeelden noemen, maar het gaat steeds om hoe je iets
regelt,
>paternalistisch en dus uiterst gecompliceerd en gedetailleerd en niet
te
>handhaven, of eenvoudig en wel te controleren.

Het gaat er nu om wie de bevoegdheid heeft die regels aan de burgers op
te dringen, wie hen controleert en welke machtmiddelen de burgers en
politici hebben om in te grijpen.

>Op afstand zetten zoals vakbonden laten bepalen met werkgevers wat er
gebeurt
>met werknemers en hun beloning ben ik altijd al tegen, laat individuële
mensen
>en ondernemers zelf bepalen hoe ze hun leven en werk en onderneming
vorm geven,
>binnen eenvoudige wetten en regels, die door overheidsdiensten te
bewaken zijn.

Maar nu gaat het om overheidsdiensten zelf.

Groeten,
Mark