Opsporing van vermeende uitkeringsfraude

Wed Dec 1 20:16:34 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

We zijn het dus eens over de algemene principes, Ger,

Zoals meestal gelukkig.

Maar toch ben in benieuwd hoe jij denkt dat iemand kan vaststellen of een
mens nou wel of niet moet worden beschouwd als de helft van een paar. Dat
kan dus niet, want ook als je een woning deelt zegt dat nog niets. Want je
moet een huishouding delen als ware je getrouwd. Ze moeten dus naar binnen
kijken, hoe effectief de relatie is (sex is niet verplicht) en hoeveel
iemand voor een ander zorgt en hoe duurzaam dat dan wel niet is. Het is
volstrekte willekeur.

Rampzalig beleid. Mensonterend. Al sinds de bijstandswet uit circa 1985.
Toen was het zelfs zo dat mensen geeneens een handtekening nodig hadden van
een ander om als partners te worden aangemerkt, zlefs als de aanvrager dat
niet wilde. Aanvragers werden met leugens gedwongen handtekeningen te zetten
onder onjuiste aanvragen zo door ambtenaren ingevuld. En daarmee rechteloos
gemaakt. Onder druk gezte geen handtekening dan geen aanvraag. En er werd
aan het eind van het jaar belasting geheven bij een ander over de helft van
een uitkering die die ander nooit had gezien.

Toevallig heb ik zelf zulke zaken aangepakt met rechtzaken, er advocaten mee
geholpen, de bijdstandswet eiste sindsdien wel een handtekening omdat je een
derde zijn of haar rechten niet mag ontnemen zoals de wet deed. Dankzij
algemene rechtsbeginselen en Europa werden zulke foute wetten rechtgezet.

Maar het CDA en het kabinet gaan nu weer verder. Ook zonder handtekening
gaan ze nog vaker bepalen of je partner bent of niet, en mogen ze dat
binnenshuis controleren. Studenten die er voordeel aan hebben zullen
zogenaamd als gehuwden gaan samenwonen om een hlave nominale zorgpremie uit
te sparen. Deze onzin, waanzin, wordt langzaamaan compleet.

Fritz