Van milieupartij tot asfaltpartij

Ellen Vunderink evu at PLANET.NL
Tue Aug 31 10:15:15 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On Tue, 31 Aug 2004 02:40:15 +0200, Henk Elegeert <hmje at HOME.NL> wrote:

>Kortom Ellen: we maken onszelf maar wat wijs als we
>zeggen in een democratie te leven.

Heeel lang geleden ging het eens over geluidsisolatie van woningen rond
Schiphol. Van bepaalde woningen was besloten dat daar geen vliegtuigen
overheen vlogen. De VPRO heeft toen vanuit een huiskamer gefilmd en
onomstotelijk vastgesteld dat dat toch echt met grote regelmaat wel
gebeurde. Ik heb toen volledig flabbergasted naar de buis zitten kijken.
Er was ook een kwestie rond een groot flatgebouw waar midden op galerijen
een streep was gezet: aan de ene kant was er wel geluidsoverlast, aan de
andere kant niet. Er is toen een beetje gesputterd, maar niet recht gedaan
aan de situatie. Het gelieg en bedrog en gekonkel is getolereerd. De
minister bleef gewoon op zijn plek, en iedereen om hem heen. Vervolgens
raakte ik zelf verzeild in procedures omtrent bouwvergunningen en
juridische procedures. Wat krom was, werd recht geluld en alles leek
bekokstoofd. Door deze twee dingen heb ik mijn vertrouwen in de democratie
verloren. Politiek / democratie is koehandel. 'Als jij dit voor mij doet,
doe ik dat voor jou.' Ik heb een tijdje gedacht dat je dat als een gegeven
moet accepteren, en dat je binnen dat gegeven de beste wegen moet zoeken.
Ik lijk nu wellicht een principiële geitenwollensokkentut, maar ik kom
daar van terug. Als het zo moet, dan maak ik mijn eigen vrijheid door me
te onttrekken aan dit soort circuits van overleg, netwerken, vrienden
behouden en list en bedrog en me niet te confirmeren aan de bestaande
codes. F*&K them all. En dan maar hopen dat ik de overheid niet te vaak
nodig heb...

>D66 begon al met de keizer te belazeren toen bleek dat " wij
>(D66) gaan CDA en VVD niet aan een meerderheid helpen "
>moest worden opgevat als kiezersbedrog. ..

De kiezer zou de keizer moeten zijn, freudiaanse verschrijving :-). Ach,
eigenlijk heeft de Graaff het helemaal op zijn geweten want die heeft het
veroorzaakt met een cocktail op een curacao's terras.

>Hier houden ze ons voor met een vredesmissie bezig te zijn.
>Geloof jij dat, Ellen?

Nooit gedaan, het zou wel mooi zijn als het zo was. Ik vind de derde macht
van het leger trouwens ook een beetje eng. Understatement.

>Maar terug naar de democratie in een groter verband.
>Grappig hé, nu hebben we zelfs al een commissie (Tijdelijke
>Commissie Infrastructuurprojecten (TCI))/(Duivesteijn) die
>gaat onderzoeken waarom de Tweede Kamer niet meer
>functioneerd(e)? Wedden dat die in haar adviezen zal komen
>met tal van zaken die als vanzelfsprekend thuishoren in een
>goed functionerende democratie?

Ik komp uet DeHaagg. Duijvestein vertrouw ik voor geen millimeter,
helemaal niet, volgens mij heeft die ook wel eens wat in de plaatselijke
politieke doofpot gemoffeld als dat hem beter uitkwam.

En toch is eht leven best leuk. Ik heb tenminste een hoop lol!