Van milieupartij tot asfaltpartij

Sun Aug 29 12:42:25 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On zaterdag, aug 28, 2004, at 13:40 Europe/Amsterdam, Heintje Davids
wrote:

> Erik van den Muijzenberg neemt geen genoegen met de mededeling dat ik
> geen tijd vioor hem heb.

Ha die Heintje. Als je werkelijk geen tijd hebt, dan ben je
verexcuseerd. Maar als je de tijd die je hebt gebruikt voor
malle uitvluchten, leugens, en verdraaiingen, dan neem
ik daar geen genoegen mee, dat klopt.

> Op een discussielijst mag ieder zijn of haar visie, mening of inzicht
> vrijelijk uiten.

Inderdaad. En vervolgens krijgt zo iemand dan van Heintje
Davids toegeblaft: "Wie stelt, bewijst. Henk, bewijs!"
En zo iemand heeft dan de Leidse bek vol over DDR,
NSB, SS enfin, de fascinatie met foute Duitse regimes
- waar wel een persoonlijk drama in de familie achter
schuil zal gaan, daar heb ik de 34 jaar geleden overleden
Eric Berne niet voor nodig - blijft opmerkelijk.

Maar vervangt men vervolgens de naam 'Henk' door de
naam 'Hein', dan is het op slag jengelen en drenzen
geblazen. Want Heintje Davids van Meeteren met Twee
Maten leest wel een ander graag de les, maar zelf ook
eens iets *bewijzen* van al die onzin, aantijgingen en
regelrechte laster die hij de lijst op slingert, nee dat doet
Schijnheilig Heintje niet graag. Dan zanikt hij liever een
tiental mailtjes vol over tijdgebrek en de ondankbaarheid
van de wereld. Typisch de houding van een onzeker
jongetje - zie dat familiedrama - dat zichzelf permanent
in radeloosheid overschreeuwt.

Het is Schijnheilig Heintje onmogelijk ongelijk te erkennen.
Dus heft hij een stichting op ook al is hij statutair geen
bestuurslid; probeert die stichting vervolgens te reanimeren
ook al is dat juridisch gezien niet mogelijk; liegt hij de
Kamer van Koophandel voor over de gang van zaken;
schoffeert hij zijn donateurs en een medebestuurder; en
handelt hij in strijd met alle toezeggingen als een pure
regent bij het bepalen van de bestemming van het batig
saldo.

Het doet allemaal erg denken aan de LPF. Dat verklaart
dan ook de ongekend felle reactie - "crypto-maffiosi" -
van Zotte Heintje op mensen die hij instinctief herkent
als dezelfde malle ruziemakers. Enige probleem: ze
hebben ondanks al hun praatjes wel heel wat meer geld
bijeen gesprokkeld dan onze arme op een woonbootje
verblijvende 'consultant'.

Schijnheilig Heintje was dan ook niet te beroerd om
te proberen er via een van die door hem voor 'crypto-
maffiosi' uitgekreten multimiljonairs eens wat bij te
beunen, want principes, en beschaving, dat is nu net
wat Heintje Davids van Meeteren met Twee Maten
ontbeert.

Als hij zich vervolgens met zijn malle gedaas weer
helemaal heeft vastgepraat, verschijnt op deze lijst
steevast een lijstje van personen met wie ik vroeger
ruzie zou hebben gehad. Maar ik maak mijn opponenten
in een flamewar niet uit voor Feldwebel of NSB-ers,
ik vergelijk ze niet met de SS, en ik bemoei me niet
met de frequentie waarmee ze zich overgeven aan
zelfbevrediging. Heintje Davids meende zulks wel te
moeten doen. De gevolgen zijn er dan ook naar:
terwijl ik met mijn opponenten van weleer hartelijk
kan lachen om de pennestrijd die we ooit hebben
uitgevochten, zit Heintje Davids hologig achter de
veilige beschutting die zijn computertje hem biedt
- zoals veel zichzelf overschreeuwende stumperds
is hij verre van een held - vruchteloos zoekend naar
de overtreffende trap van 'onanerende SS-er'.

Heeft hij nog wat tijd over, dat leest hij, zelf immer
optredend als de spreekwoordelijke regent, graag
zijn regering de les. Die regering zou meer openheid
moeten betrachten. Volkomen waar natuurlijk, maar
uit de mond van iemand die liegend en jokkend en
scheldend en brallend en beledigend en zwatelend
zonder mandaat een stichting heeft opgeheven,
en over de afwikkeling daarvan blijft liegen, klinkt
zoiets toch ietwat potsierlijk.

Komrij over Dittrich - is dat een nieuw standje?
Nee, ik heb Komrij's kolom niet gelezen.
Sinds die homoseksueel naar een heus 'palazzo'
in het buitenland verhuisde en zich het air van
een grootgrondbezitter aanmat - nee, ik heb het
niet over Dittrich - is onze literaire Fortuyn er
niet leesbaarder op geworden.

Het is wellicht in het Winterswijk van de jaren
vijftig buitengewoon revolutionair geweest om te
spreken van 'scheten in een netje', overigens een
uitspraak waarmee Jaap Burger bekend is geworden,
maar om die nu tot in den treure te herhalen, dat is
al even treurig als de stroom aan identieke
uitvluchten waarmee Schijnheilig Heintje probeert
te maskeren dat hij te dom is voor deze lijst.

Erik vdMb