Van milieupartij tot asfaltpartij

Sat Aug 28 02:27:43 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On vrijdag, aug 27, 2004, at 11:30 Europe/Amsterdam, Heintje Davids
wrote:

> Ja, dat heet beschaving, en beschaving is iets prachtigs (haleluja). De

Beschaving, dat is wat jou ontbreekt Heintje.

> kwestie die we hier bespreken is toch die van congestie (dat woord heb
> ik van de VVD overgenomen, ik vind het wel een mooi woord, het heeft
> iets medisch, iets van een stokkend maagdarmsysteem).

Neem een Rennie.

> - aanvangstijden bij bedrijven verplicht spreiden per regio (ja, een
> goede ouderwetse top-down dwangmaatregel, ben ik helemaal voor)
>
> - idemdito bij eindtijden

Ik neem aan dat je bedoelt aanvangstijden binnen een regio spreiden?
Maar heel veel verkeer is *inter*regionaal. (Neem bijvoorbeeld
Overijsselse bouwvakkers die in Amsterdam komen werken.)
Dus hoe zinvol is zo'n maatregel eigenlijk?

> - inderdaad woon-werkverkeer beter stroomlijnen: openbaar vervoer en
> ander automobiel vervangend vervoer verbeteren cq. stimuleren (de
> tram/trein/bus pak je alleen als het aanbod betaalbaar en betrouwbaar
> is, fietsen doe je alleen als de afstand acceptabel is en de fietspaden
> veilig en overzichtelijk)

Mensen gaan niet zomaar in een auto zitten. Dat ze met behulp
van het apparaat in kwestie van A naar B worden getransporteerd
is maar een deel van het verhaal. Uit onderzoek onder file-rijders
blijkt dat de auto een mini-huiskamertje is geworden waarin
gevoelens van privacy worden ervaren. Voor de tram of de fiets
geldt dit niet, en daarom worden tram of fiets niet werkelijk
als een alternatief voor de auto beleefd.

> - nog meer thuiswerken, nog meer flexwerken

Er is een grens aan thuiswerken; blue collar workers
kunnen nauwelijks thuiswerken, en voor white collar workers
ligt het optimum ergens tussen de 20 en de 40 procent
van de totale werktijd.

> - carpoolen in ere herstellen

Verstoort de privacy; zie boven.

Een andere oplossing, nog niet genoemd, zou zijn om het
gangbare motorvoertuig fors te verkleinen. Er kunnen dan
meer voertuigen op dezelfde weg. Een motorfiets neemt
minder ruimte in dan een vierpersoons middenklasse auto.

Het is in de verkeerskunde bekend dat de capaciteit van
een weg fors kan worden verhoogd door verkleining van
de onderlinge snelheidsverschillen van de voertuigen
op die weg.
Daar zijn ook wel proeven mee gedaan; de snelheid
wordt dan niet meer door de individuele bestuurders
bepaald, maar door de wegbeheerder.
Een verdergaande variant betreft het fysiek koppelen
van voertuigen op hetzelfde traject; de afstand tot de
voorligger nadert tot nul, dus het aantal voertuigen
per kilometer wegvak kan toenemen.
Technisch gezien is dat helemaal geen probleem.

De acceptatie is wel een probleem. In Lille rijdt een
metro zonder bestuurder, maar elders is vrijwel overal
het invoeren van een metrosysteem zonder bestuurder
op verzet gestuit.
Dat men is overgeleverd aan een min of meer zelf-
sturend apparaat, is voor veel mensen onverdraaglijk.
Ik verwacht veel weerstand van automobilisten tegen
een systeem dat de snelheid centraal regelt, zeker op
een continent waar zelfs de automatische versnelling,
hoewel superieur aan de handgeschakelde versnellings-
bak, nog maar nauwelijks ingang heeft gevonden.

> - overtollige bevolkingsgroepen (zoals langdurig uitkeringsgerechtigden
> en bejaarden) in kampen opsluiten of massaal executeren.

Bejaarden en langdurig uitkeringsgerechtigden dragen
vrijwel niet aan de congestie bij. Veel bejaarden zijn niet
meer zo mobiel; langdurig werklozen hebben dikwijls
geen geld voor mobiliteit per auto of trein, en nemen
dus de fiets en/of de benenwagen.
Bovendien vermijden deze groepen over het algemeen
de ochtend- en de avondspits.
Inperken of teniet doen van hun bewegingsvrijheid zal
geen bijdrage leveren aan het bestrijden van files.

Erik vdMb