Van milieupartij tot asfaltpartij

Thu Aug 26 19:00:59 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Het gaat er om hoeveel water men bereid is om in de wijn te doen
 om te kunnen meeregeren teneinde op die wijze een deel van het
 partijprogramma te kunnen verwezenlijken. Ik heb dan ook niets
 tegen het sluiten van compromissen - ook al zie ik momenteel het
 nut van meeregeren zelf niet in.

 Probleem is thans dat D66 meeregerenderwijs dingen aan het doen
 is die volkomen haaks staan op waar de partij altijd voor gestaan
 heeft. Zolang D66 in de regering zit, steunt het ook dat gedeelte
 van het beleid waar de kamerfractie zich tegen uitspreekt: D66
 werd een asfaltpartij op het moment dat de regering haar asfalt-
 nota opstelde - en dan helpt het niet meer of iemand uit de D66
 fractie zich tegen de asfaltgedachte keert (hetgeen overigens niet
 gebeurd schijnt te zijn).

 Daarenboven vind ik dat gekwaak van De Graaf op zijn website nogal
 stuitend. Deze meneer heeft er geen idee van wat democratie is; hij
 spreekt zich zelfs onomwonden voor een bureaucratie uit. Onbegrijpe-
 lijk.

 Het grote probleem met De Graaf (afgezien van zijn gebrekkige beheer-
 sing van de Nederlandse taal - mogelijk is hier met een inburgerings-
 cursus nog wat aan te doen ?) is dat hij niet flexibel is. Hij heeft
 de blik op oneindig en negeert zo'n beetje alles en iedereen die zich
 tussen hem en dat ene punt aan de horizon bevindt. Beetje autistisch
 eigenlijk. Beetje dwangmatig ook.