Van milieupartij tot asfaltpartij

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Thu Aug 26 15:38:53 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein van Meeteren wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> We zijn een bestuurderspartij geworden, MA, een echte regenteske
> bestuurderspartij, dat is al jaren mijn stelling. Bestuurders spelen
> elkaar banen toe en helpen elkaar in het zadel. De leden mogen achteraf
> dit soort acties goedkeuren (en staan dan meestal onder pressie, want
> afkeuren achteraf stagneert alleen maar...), en dat heet dan "interne
> democratie".

Ja, een giller inderdaad Hein, want je hebt er helemaal
niets aan. Het is werkelijk onvoorstelbaar hoe een partij
als D66 zich in no-time heeft in weten laten pakken door de
CDA-doctrine, terwijl uitgerekend die partij 8 jaar lang
niet in staat bleek enige vorm van oppositie te bedrijven in
onze democratie. Wel hoe je die effectief de nek om kunt
draaien, en dat hebben ze dan ook gedaan.

> Zo is Thom in de regering gekomen, en LJ ook, MvdL ook. Het is een
> vriendenclub die de partij in bezit heeft genomen en geen kristische
> geluiden accepteert vanbuiten het circuit. Signalen verdwijnen
> eenvoudigweg in het niets.

Kortom: ze zijn erin getuind.

> Ik kan voorbeeld op voorbeeld stapelen hoe signalen zijn genegeerd, van
> de opkomst van Fortuijn tot en met de oorlog in Irak. D66 heeft een
> groep eigenwijze bestuurders aan het roer die meent altijd gelijk te
> hebben, en de Graaf is het beste voorbeeld.

Nou ja, D66 was bestuursgeil en liet ook de oppositie door
het CDA afmaken. Het eerste signaal dat het wel meevalt met
D66 als het om de democratie of om democratische processen
gaat. Het CDA had haar 'huiswerk' wel gemaakt in die 8 jaar
die ze daarvoor had.

 > Hoe kún je beweren na een
> zoveelste verkiezingsnederlaag dat het aan de pers ligt, aan het gebrek
> aan inzicht van de kiezers, aan Pim Fortuijn, aan zijn dood, aan de PvdA
> en aan het weer.

Simpel Hein, door het glashard te gaan lopen beweren.
Politici hé, je kent ze ....

Ik heb eerder al gewezen op de verkeerde beeldvorming bij
politici zelf over hoe hun partijen functioneren in de
democratie. En vooral hoe ze zelf communiceren - dat aan
anderen overlaten - in veranderde omstandigheden. D66
predikt innovatie/kenniseconomie, maar laat tal van
mogeilijkheden tot innovatie onbenut liggen. ICT had de
'motor' daarin kunnen vormen, maar D66 is zelf niet in staat
tot enige innovatie op dat punt.

 > Nooit is het in de man opgekomen dat er ook een  sculd
> is aan te wijzen in de boezem van de partij, bij al die eigenwijze
> mannetjes (en enkele vrouwtjes) die zich niet kunnen voorstellen een
> verkeerde koers te hebben gevaren en nog te varen.

Nee, want bestuursgeil immers, en dan met oogkleppen op 'een
/de' eindstreep zien te halen. En in de onterechte
veronderstelling iets zinnigs bij te dragen in dit kabinet.
Ze worden ge- en misbruikt voor doeleinden van andere
partijen, maar vinden dat kennelijk heerlijk.

> ps nu weer die wadden.

Verschrikkelijk......

Henk Elegeert