D-Day reports; a cynic's view

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Thu Aug 26 09:00:07 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ach Marc,

Ik denk dat het "gekissebis" toch wel erg asymmetrisch vorm krijgt.

Overigens vind ik je opmerking wel interessant: media geven ruimte aan
commentaar anti-Bush en geven pro-Bush berichten. Volgens mij zijn de
meeste Amerikaanse media en persbureaus nogal conservatief en pro-Bush -
wie haar berichten overneemt volgt (ongemerkt?) een conservatieve koers.

Radio-1, bijvoorbeeld, probeert daar dan onderuit te komen met een
pro-Arabische correspondent in het Midden-Oosten. Maar dat helpt ook niet,
want nou krijgen we weer alleen snotterende Palestijnen en Irakezen door de
ether, terwijl Israelische slachtoffers buiten geluid blijven. Van
minachting van Arabieren naar antisemitisme-in-zwijgen - ze leren het nooit
die Nederlandse media.

Zo zie je maar hoe effectief monopolies en (wisselende) vooroordelen kunnen
zijn. Of zou een echte balans in nieuwsgaring etc. binnen een medium dan
toch onhaalbaar zijn omdat ze te duur is voor de marktwerking?

hv,u
---------