Rekenen aan dubbele WAO-keuring

Ger gmw.arts at HOME.NL
Sun Aug 22 18:46:51 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Het gaat er de Geus toch ook niet om wie en of hoeveel fouten maakt. Het
gaat erom om zoveel mogelijk mensen uit de WAO te schoppen, ook de mensen
die echt niet kunnen. Door een dubbele keuring staat men sterker voor de
rechter. Trouwens de echte willekeur zit niet bij de artsen maar bij de
arbeidsdeskundigen en het systeem. Op 17 augustus is er trouwens een zaak
over geweest voor de Centrale Raad van Beroep in Utrecht waar men de
deugdelijkheid van CBBS aanvocht. Of op zijn minst de strijdigheid met de
WAO-doelstelling en de doorzichtigheid. Zelfs voor de Raad bleek het
onduidelijk hoe een keuringsuitslag tot stand kwam.
Afhankelijk van de uitspraak kan dit grote gevolgen hebben natuurlijk, de
(her)keuringen van alle WAO-ers komen dan stil te liggen en moeten wellicht
worden overgedaan.
Indien zelfs de hoogste rechters in ons land niet kunnen beoordelen hoe een
uitspraak over de restcapaciteit tot stand is gekomen hoe moet een
bestuursrechter bij het arrondissiment dat dan doen, laat staan een WAO-er
zelf. Oncontroleerbaar dus is er ook sprake van willekeur bij de
arbeidsdeskundigen.
Indien ik de uitspraak verneem als die er is zal ik hem graag hier laten
weten.

Ger