LPF

Raimond de Tempe Raimond.de.Tempe at HCCNET.NL
Fri Aug 20 22:00:53 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Tjerk,

dat weet ik wel - dat het een compensabele aftrekpost is voor de
ondernemers. Net zoals onze partijbedrage, plus die voor andere clubs:
Rembrandt, Natuurmonumenten, Provinciaal Landschap e.d. - boven de 1% voor
ons aftrekbaar is van de inkomstenbelasting. Ja ik weet: de gemeenschap
betaalt mee.
Maar voor diverse instellingen van goede doelen bestaat toch een
verkrijgingstarief van bijv. 11%, naar ik dacht. (Ik herinner me een brief
van een provinciaal landschap.)  Ik heb het even zitten nazoeken in de
Elseviers Belastingalmanak van dit jaar, maar kan het puntje niet vinden.
Voor de kenner: par. 49.3.3.1 .
Maar ja, als -  buiten schuld? - de verkrijger niet kan betalen wegens
onvermogen, kan kwijtschelding volgen (49.3.5: 49.3.6 eerste streepje). Het
zal dan een kwestie zijn van in hoeverre het doorgestoken kaart is, of echt
onvermogen! Snap je? Kwade intenties mogen juist niet worden gehonoreerd.
Partijen worden inhet algemeen gezien als instellingen die het algemeen nut
beogen: par. 49.4.2 - dus er ligt genoeg conflictstof.
Als er dan ruwweg nog 2 ton aan belasting - schenkingsrecht - voor de
verkrijging betaald moet worden door de ontvanger - de oude LPF - en daarom
wordt op failleren aangestuurd, dán kan toch sprake zijn van fraus legis -
met het oogmerk van ontwijking van belasting failleren? Precies gelijk wat
LPF-fer Van As wilde aanpakken?

Het besluit van de rechter tot weigering van faillisement en ontbinding - op
andere gronden: ledenraadpleging is achterwege gebleven - heeft het bestuur
van de LPF daartegen beschermd, voorlopig! Inmiddels gaat de soap door. Er
is een nieuwe LPF. En twee derden van het bestuur - oud en nieuw - is
afgetreden wegens meningsverschil (vandaag in de NRC).

De alsdan wordende "schenkers" - de rijke onroerend goed-mannen - zijn
mogelijk de volgenden die genoemde aanslag tegemoet kunnen zien. Want men
kan ook schenken en de alsnog optredende rechten als schenker op zich nemen.
Wat genoemde heren natuurlijk beter meteen hadden kunnen doen. Maar dat ze
het niet gedaan hadden, kan ik me ook voorstellen. Als uitlener heb je toch
meer zeggenschap over het geld dan wanneer je er als schenker feitelijk
afstand van hebt gedaan!
Ik ben benieuwd of ik het goed heb ingeschat - dat horen we later wel.
Groet,
/rdt