monomaan optreden

Raimond de Tempe Raimond.de.Tempe at HCCNET.NL
Thu Aug 19 22:47:58 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bart, ik heb ook niet gesteld dat er feitelijk sprake is van daadkracht. Ik
heb het alleen vergeleken met de situatie dat een ondernemer het in zijn bol
krijgt dat er krachtig gereorganiseerd moet worden in een bedrijf.

Dat is verbaal krachtvertoon van daadkracht. Want als je de wereld kent, en
ik meen dat ik die veel beter ken dan lieden die denken dat "het" eens even
zullen veranderen - zeg maar "ons mensen eens even zullen veranderen" - dan
weet je dat het toch niet bijster veel uitmaakt. Wij - werknemers, burger -
zijn geen domme schapen, die wel zullen volgen als de ram de dam over is.
Kijk topsport leveren - dat kan iemand zelf doen. Als hij/zij héél graag
wil.
Maar ik ben helemaal niet van plan mee te werken aan de topsportplannen van
baas of regeerder. Ik vind dat gewoon oerdom: het leven is toch al kort, en
we kunnen beter investeren in het begrijpen van hoe het leven, hoe "alles"
in elkaar steekt.
Dus dit soort plannen stuit op allerlei vormen van tegenwerking. Dat gaat
altijd zo. Ik kan als voorzitter van de ondernemingsraad ook mijn ideeën
hebben, ik weet dat het anders moet. Maar ik verwed mijn kop er niet onder
dat ik er maar 10% van realiseer! Idem dito voor politieke
veranderingsprocessen. Kijk, echt bezuinigen betekent: veel taken schrappen.
Dit en dat doen we niet meer, dat hoeft niet meer. Dan schrikken
leidinggevers, want hun belang staat dan hard op de tocht!

Des te erger is het dat er dom geleuterd wordt door regeerders. Die horen
beleefd het hoofd te buigen voor de Raad van State! Eén onzer oude
democratische - wel een hele deftige hoor! - organen. Schande om dan
eigenwijs vol te houden. En een beetje opgeleid bestuurder had dat allang
tevoren moeten weten. Revoluties kunnen slechts uitgevoerd worden in
oorlogstijd! Burgeroorlog tenminste!
Nu krijgen we de plannen van Wijn. Prima om te sprokkelen in de aftrekbare
kosten van de pc-privé. En in een 2e spaarloon. Maar dat is toch klein
brandhout? Laat Wijn maar eens snoeien in al die idiote verrekenposten van
"tax-haven Netherlands", dat bedrijven allerlei volstrekt malle inkomsten
mogen wegstrepen tegen verliezen die weet ik veel waar gemaakt hebben,
i.p.v. hier. ALs men dat opschoont, en ook de banden met nog ergere
taxhavens doorsnijdt - onze eigen Antillen, de Kaayman eilanden en dat soort
luxe boeven-oorden, waar een gewone burger hooguit eens kan komen kijken,
nooit lang verblijven - dan kan die vennootschapsbelasting zo naar de 25%,
of lager. En dan heeft die kleine BV van mijn overbuurman er ook baat bij.

De Graaf en prestatieloon? Er bestaan allang allerlei regelingen in diverse
CAO's - ook in die van Rijk , en diverse andere in andere andere ambtelijke
sferen - voor bijzondere prestaties. Alleen: pas ze maar eens toe! Niet voor
niks is een portret van een ambtelijke organistie zo populair gebleken dat
er een hele serie boeken van gemaakt is: het Bureau van J.J. Voskuil. Ik ken
die wereld wel. Bijzondere prestaties? Je mooie blauwe ogen zeker! Sympathie
en antipathie zijn zo moeilijk uit te bannen! En allerlei gemene truucs. Nee
hoor, het moet erg duidelijk zijn: superprestatie en wanprestatie. En dan
moet een chef daar echt wel wat moeite voor doen: goed vastleggen! Dan kan
dat allang!

Daarom is mijn eerste reactie: mooie woorden, voor de tafelpoten en de
goedgelovigen.
/rdt