Fwd: Re: Interview met gekke Hoogervorst

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Tue Aug 17 21:54:10 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

<-----Original Message----->
>From: Hein WvM
>door het hoofd schieten te maken.
>
>Dat wapenbezit heeft toch ook met die "freedoms" te maken? (Bowling for
>Columbine)

Ja, maar eentje waar ik geen voorstander van ben.

> In Nederland heerst een grote mate van uitingsvrijheid, gelukkig.

Alles is relatief, maar ik zou het niet als 'grote mate' willen
beoordelen, zeker niet vergeleken met de VS.

> De manier waarop de Amerkaanse pers gemuilkorfd wordt vind ik nu juist
zorgwekkend.

Dat is vooral aan de media zelf te danken. Als je kijkt wat "Democracy
Now!" doet (http://www.democracynow.org/), dan kan de Nederlandse media
daar nog veel van leren. Want hoe moeilijk maakt de Nederlanse media het
het huidige kabinet nu eigenlijk?

Maar natuurlijk heb je gelijk dat de populaire media in de VS vreselijk
conservatief zijn, maar dat is gelukkig niet omdat men niet mag zeggen
wat men denkt. Het gaat meer om commerciele belangen. Veelzeggend is
bijvoorbeeld dat de niet commerciele omroepen en de kranten die het
meest afhankelijk zijn van abonneegelden nou juist het meest kritisch
zijn.

Maar goed, ik begrijp best dat in deze angstige tijden van de 'war on
terror' de vrijheid van meningsuiting niet erg populair is. Ik ben dan
ook blij dat het hier in de VS in de constitutie staat, anders was het
net als in Nederland allang ingeperkt. Niets houdt de politiek in
Nederland echter tegen om het verder in te perken. En die angst lijkt me
niet onterecht, zeker als er straks daadwerkelijk een terroristische
aanslag in Nederland plaatsvindt.

Groeten,
Mark