4e wereldoorlog

Glenn Mellonius glenn at MELLONIUS.NL
Tue Aug 17 15:13:22 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At Tuesday 17-8-2004 10:49, Henk Vreekamp wrote:
>Ik dacht dat de definitie van het predicaat "wereldoorlog" inhield dat
>deze op twee of meer continenten dient plaats te vinden. Dat is met de
>Golfoorlogen niet het geval.

Ik heb er de grote Van Dale 12e druk 1992 bijgehaald.
***Wereldoorlog (m.), oorlog tussen vele volken, gevoerd over een groot
deel van de wereld, m.n. die van 1914-'18 en van 1939-'45***
Ik kijk dus naar (alleen) het eerste gedeelte en jij naar (ook?) het tweede
gedeelte.

Voordat WW1 zo heette, werd het aangeduid als the great war.
Het duurt tientallen jaren voor men voldoende afstand heeft genomen om te
zien wat er werkelijk aan de hand is, voor men in de gaten heeft dat het
een wereldoorlog is.
Van Dale gaat verder met:
***naar de thans gangbare opvatting waren de beide wereldoorlogen in
werkelijkheid een enkele strijd, slechts onderbroken door een onrustige
wapenstilstand.***

Het zal mij niet verbazen als over 30 jaar de beide golfoorlogen + war on
terrorism worden gezien als een enkele oorlog.
En die is gevoerd op 3 continenten (US ambassades Afrika, WTC Amerika, enz.)
Dat zou dan de 2e wereldoorlog zijn als Van Dale gelijk heeft dat 1 en 2
eigenlijk 1 zijn.
En dan moet inderdaad de 3e nog komen.

Ik draaf door.............

Glenn Mellonius