Postdemocratisch

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Tue Aug 10 08:38:55 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Inderdaad Marc,

Je stipt een sociaal-politieke wetmatigheid aan: men wordt vaak wat men
bestrijdt. Zie de Koude Oorlog met communisme en McCarthyisme. De staat
ontwikkelt zich nu als terreur-staat met terrorisme als aanleiding of
oorzaak. Alleen sterke persoonlijkheden in de politieke leiding kunnen
zulke complicaties vermijden of verzachten, denk ik. Maar ja, wat hebben we
in het Atlantisch Pact? Bush, Blair en Balkenende. Zolang het tij niet
wordt gekeerd, is het misschien zinvol als kritische burgers hun staat
gewoon behandelen als een opkomend terrorist - dat kan door negeren of
saboteren (zand-in-de-machine). Mijn retorische vraag: zie je dit de over
het algemeen brave en wat dommige D66-ers doen?

Overigens komt al dat "neo" en "post" me langzamerhand de neus uit... Het
lijken typeringen van gelatenheid, passiviteit e.d. Een beetje relativering
of onzekerheid bij de criticus zelf soms. Waarom plaatsen we er niet gewoon
iets origineels tegenover?

Henk Vreekamp, Utrecht