Brinkhorst aanpakken op eerstvolgende congres!

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Wed Aug 4 21:08:10 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Aardig radio-berichtje, Mark!

Dus Getronics, Pink, Ordina en consorten staan nog helemaal in de
bezuinigings-stand (zoals ook de rest van het bedrijfsleven overigens)
en doen weinig aan vernieuwing. Een beetje de geest van Jan Salie.

Maar met software patenten heeft het volgens mij niet zoveel te maken.

Volgens mij is de beste manier om initiatieven op dit gebied te
stimuleren, het zoveel mogelijk wegnemen van obstakels, zoals overbodige
regels, infexibele arbeidsmarkt, en, ja, software patenten.

Het is toch geweldig om zonder poespas allerlei bouwstenen ter
beschikking te hebben (zoals bijvoorbeeld de zojuist door IBM
vrijgegeven Cloudscape Java-database) zonder allerlei contracten-gedoe?

Wat iemand potentieel zou kunnen verdienen aan een software-patent valt
normaal gesproken in het niet bij wat je bespaart doordat je
onproblematisch kunt maken wat je wilt maken, en voort kunt bouwen op
wat anderen verzonnen hebben.

Er is gewoon heel weinig echt dure research in deze sector, zelfs het
maken van ingewikkelde compressie-technieken voor audio/video kan gewoon
binnen het open source model plaatsvinden (Ogg Vorbis).

En innovatie die niet duur is die kun je met geen paardenkrachten
tegenhouden, die gebeurt gewoon. Zelfs patenten kunnen die innovatie
niet tegenhouden, maar de belasting op vernieuwing die daar vanuit gaat
(hoeveel geld gaat er niet op aan papierwerk en dure juristen) is alleen
voor grotere bedrijven op te brengen. Kleinere partijen kunnen kiezen
uit 'death through a thousand cuts' (alle claims betalen) of
onvermijdelijk tegen een catastrofaal uitpakkende rechtszaak aan lopen.
Of natuurlijk in een vroeg stadium voor een prikkie overgenomen worden
door een gevestigd bedrijf.

Bart Meerdink