D66 over het drugsbeleid

Hein WvM heinwvm at CHELLO.NL
Mon Aug 2 09:38:26 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 03:29 02-08-2004 +0200, Henk Elegeert wrote:

>Onjuist is nu dat er geen afspraak bestaat over welke
>criteria op welk moment van kracht zijn.

Da's gedeeltelijk juist, en gedeeltelijk onjuist. Voor de wetspraktijk bestaan er dus wel op de Cie Baan gebaseerde criteria. Maar dat die redelijk arbitrair én lastig meetbaar zijn: klopt. Wat is "de mate van schadelijkheid". Wat is schade? Neem cocaïne: als een dure advocaat bent en je verdient sloten geld, dan is cocaïne vaak (niet altijd) een deel van je levensstijl. Sterker nog: je werkt er sneller en preciezer door. Dezelfde cocaíne in een sociale misère-situatie: de gebruiker gaat er langzaam maar zeker aan kapot. Cocaíne is niet de sloper, maar de sociale context is de sloper, of preciezer; de wisselwerking tussen maatschappij en drugs, sociale situatie en gebruik.
Daarbij: het hele woord 'drug" is al vaag. Een middel dat een verandering in je bewustzijnstoestand teweeg brengt...Aspirine doet dat bij hoofdpijn, bloemkool bij honger. Een verandering in de bewustzijnstoestand waardoor een gelimiteerde visie ontstaat, of waardoor de gewetensfunctie wordt verkleind of uitgeschakeld. dat lijkjt me misschien wat. Maar dan is internet soms óók een drug, en een oorlog óók een drug: als je als Amerikaanse jongen van 19 met  "Burn Motherfucker Burn" knalhard in je earphones bezig bent vrouwen, mannen en kinderen dood te mitrailleren omdat je sergeant heeft geschreeuwd dat al die "motherfuckin' ali baba's" dieren zijn die uitgeroeid moeten worden....Een ernstige mate van drugsgebruik, lijkt me.
Het probleem concentreert mijns inziens zich rond de begrippen waarnemingsvermogen, afhankelijkheid en aftakeling, zowel lichamelijk als geestelijk. En de sociale context speelt een cruciale rol.
Met andere woorden: wat is nu precies de definitie van het probleem?