Balkenende oorlogmisdadiger: Van Agt over de dam

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Fri Apr 23 23:59:48 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> From: Dr. Marc-Alexander Fluks

> oorlog om
>
> De verantwoordelijken voor deze oorlog ZIJN de extremisten.
> Dat is nu juist wat er mis is. En daarom gaat het dan ook mis
> en daarom gaat het steeds meer mis.

Eens, maar ik bedoel uiteraard de (moslim-)extremisten die nu de willen
profiteren van de gevolgen van de aanwezigheid van die andere
extremisten, de coalitie. Extremisten willen geen vrede, die willen
chaos, anders hebben ze geen enkele kans op het verkrijgen van een
machtige positie. Bosnie is wat dat betreft een goed voorbeeld. Mannen
als Karadic en Mladic hadden hun macht te danken aan de oorlog. Als het
aan hen had gelegen had die chaos nog even voortbestaan. Oorlog
corrumpeert zelfs de gemiddelde burger en kweekt een draagvlak voor
extremisme. Helaas Marc-Alexander, Herman heeft gelijk dat die undo
button simpelweg niet bestaat.

> je te heet
> Irakezen nog
>
> Ik geloof er geen bal van. De Kurden, waar het op zich nog
> wel zou kunnen, staan zelfs aan de kant van de coalitie
> (zolang die daar nog zit).

Dus toch een burgeroorlog?

> [Bedoel je dit ironisch ?]

Zeker niet. Het is gevaarlijke werkelijkheid.

> Dit is toch allemaal fake ? Ik zag zoiets laatst bij CNN.
> Alles ging prima en zo. Was er zojuist (om de hoek ?) een
> hotel ontploft.

Uiteraard is het fake. Maakt ook niet uit. De waarheid sterft immers het
eerste in een oorlogssituatie.
Pas jaren na beeindiging van een conflict gaat men zich met een beetje
geluk weer bezinnen.

> CNN is trouwens een vreselijke propaganda-zender als het om
> dit soort dingen gaat. BBC World is dan toch echt een
> tikkeltje beter (objectiever).

BBC world kan ik hier slechts op de radio ontvangen en daar luister ik
eerlijk gezegd nooit naar. Er zijn betere lokale zenders hier. Gelukkig
zijn er nog alternatieve radiozenders te vinden hier die niet Bush naar
de mond praten.

> Wat moet er voor jou gebeuren op het slagveld zodat jij je
> mening bijstelt ? Veel Nederlandse doden, veel
> oorlogsmisdaden bedreven door Nederlanders, meer dan 100000
> burgerslachtoffers ? Zeg het maar... waar ligt voor jou de grens ?

Ik trok de grens voor de oorlog al. Ik ben altijd tegen deze inval
geweest. Maar ik ben het met Herman eens dat het nu schandalig zou zijn
als de coalitie zich terug zou trekken. Er zal uiteraard een moment
komen dat ik van mening ben dat de coalitie zich moet terugtrekken.
Hopelijk omdat de Irakezen het zelf af kunnen. Maar ik sluit de
mogelijkheid zeker niet uit dat terugtrekken op een bepaald moment te
prefereren is als de situatie nog meer verslechtert. Maar dat moment is
nu nog lang niet gekomen. Nu terugtrekken zal m.i. zeer waarschijnlijk
juist *leiden* tot 10 to 100 duizenden burgerslachtoffers.

Groeten,
Mark Giebels