dwangmedicatie in psychiatrie

Kees van Loon k.vanloon at WANADOO.NL
Thu Apr 22 14:36:33 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Henk,

In theorie heb je gelijk, dat je beroep kan doen. Maar bij dwangmedicatie nu
als dat wordt toegepast bestaat er geen overeenkomst zoals in WGBO is opgenomen
(WEt Geneeskundige Behandel Overeenkomst). Vaak zijn er geen
getuigenverklaringen. Dus de vraag bij klachtencommissies, tuchtrecht zullen
zijn. Was u in staat om te weigeren. Is het antwoord ja zal het belang van de
patient geschaad worden. Dus m.a.w. zolang je dwangmedicatie niet regelt in
AMVB of wet ben je nu overgeleverd aan de willekeur van de zorgverleners omdat
eenvoudigweg geen richtlijnen zijn. Ik stel voor om dwangmedicatie of volledig
te verbieden zoals jij beaamt, maar ik kan in de praktijk zelf wat ik voorstel
een aantal situaties bedenken dat in het belang van het individu dwangmedicatie
genoodzaakt is. Je zal daar wel goede richtlijnen voor moeten vaststellen zodat
de willekeur die er nu is verdwijnt.

Groeten Kees van Loon

Citeren Henk Elegeert <hmje at home.nl>:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl