[Re: [Stimulering i.p.v. bezuiniging]]

Ger gmw.arts at HOME.NL
Thu Apr 22 12:48:12 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> zijn te duur (we hebben te lang doorgefeest met hoge loonstijgingen), we
> zijn te ouderwets (onderaan op de Europese innovatielijst), en bedrijven
> vluchten naar het buitenland vanwege de kosten, het vestigingsklimaat, en
> het gebrek aan hoger opgeleiden.

De te hoge lonen, zeker aan de onderkant van het loongebouw, is een hele
grote onzin, en geheel niet de reden van vertrek voor bedrijven.
Kijk maar eens naar het feit dat men in toenemende mate gebruik maakt van
uitzendbureau's. Een uitzendkracht is ongeveer anderhalf keer zo duur als
iemand in eigen dienst nemen. En toch kiest men daarvoor dus de reden dat
het de loonkosten zijn valt wel mee.
Eerder zijn het de risico's die er bij de werkgevers worden neergelegd, nu
weer 2 ipv 1 jaar eigen risico voor de ziektewet. Waarom blijven ze zo
verschrikkelijk huiverig om WAO-ers in dienst te nemen? Voor de subsidies en
dergelijk, nee toch?
Als hoge kosten al een reden zijn worden die in hoge mate veroorzaakt door
de overheid, de administratieve lasten om maar wat te noemen. De wirwar van
vergunningen en een bureaucratie waar onmogelijk doorheen is te komen.
Als je een bedrijf wil starten heb je al een vermogen aan krediet nodig om
belasting te kunnen betalen voordat je 1 euro verdient hebt.

Ik vind het wat al te makkelijk om steeds maar weer de schuld naar de te
hoge lonen te verschuiven.

Ger