dwangmedicatie in psychiatrie

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Sat Apr 17 04:13:10 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Kees,

De wetenschap, Kees maar ook de politiek experimenteert met
als inzet mensen in een zeer kwetsbare positie.

De dwangmedicatie -al is dat maar een van de aspecten- zal
juist een rem vormen op ontwikkeling van adequate
behandelingen en tal van andere zaken, waaronder lokaal
zorgbeleid, die deze kwetsbaren nog steeds ondervinden als
gevolg van gewijzigd beleid in het verleden.

Immers door de dwangmedicatie haal je veel van de
wenselijkheid tot de ontwikkeling van adequate behandeling weg.

De strikte noodzaak ontbreekt dus ook, zoals uit je eigen
bijdrage mag blijken. Maar ook argumenten 'voor' en
'aantoonbaar in hun belang' heb ik nog steeds niet gezien.
Ik 'lees' wel belangen van anderen, wensen of wenselijkheid
(al dan niet vermeende), maar (nog) niet de argumenten die
hen in staat stellen hun leven, onder hun specifieke
persoonlijke omstandigheden, in 'vrijheid' te leven. Met
aanvaarding dat het een andere is dan die velen voor
wenselijk houden.

Bovendien Kees, kunnen de omstandigheden waaronder wordt
verpleegt beter weer eens onder de loupe worden genomen.
Of gewerkt worden aan een grotere maatschappelijke
aanvaarding, want deze samenleving heeft ze wel erg weg
gestopt en onttrokken (gehad) aan het maatschappelijke leven.

Henk Elegeert