Gemeente Amsterdam knoeit met waarde huis: vervalsing eigen kadasterstuk

Fri Apr 16 15:48:05 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Jongens en meiden, gaan we er effe voor zitten ?

 Van de week meldde ik dat er in Amsterdam TWEE kadasters bestaan,
 een echt kadaster (van de rijksoverheid) en een gemeentelijk.
 Ik schreef:
>Het Gemeentelijk Kadaster in Amsterdam zetelt achter DEZELFDE
>VOORDEUR als van de Dienst Gemeentebelastingen ! Karspeldreef 8 om
>precies te zijn (sommige bronnen geven trouwens Bijlmerplein 395).

 Vanmorgen op de fiets naar Karspeldreef 8 (achter Ikea). Het gebouw
 was LEEG ! Ik naar het Bijlmerplein (nergens straatnaambordjes, ner-
 gens huisnummering). Tenslotte het gebouw van de Dienst GBA gevonden
 - maar geen kadaster.

 Ik besluit tijdens het terugfietsen maar even langs het stadhuis te
 gaan. Daar meld ik mij bij de afdeling voorlichting. 'Neen meneer,
 het Gemeentelijk Kadaster bestaat niet,' klink het. Maar er is wel
 een 'Pandenarchief' bij elk deelraadkantoor. Ik naar het deelraad-
 kantoor van Oud West.

 Ik word bij de balie afgehaald door een medewerkster van het Panden-
 archief. Op haar kantoor aangekomen leg ik mijn probleem voor: ge-
 meentebelastingen heeft de rechter een stuk gestuurd dat ze 'een uit-
 treksel van het kadaster' noemt maar dat geen uitreksel van het kadas-
 ter blijkt te zijn. Wat voor stuk is het dan wel (ik toon het stuk) ?

 Tja, hier gaat Bouw en Woningtoezicht (BWT) over (dezelfde dienst die
 zogenaamd mijn woning getaxeerd heeft). Dat zit 1 verdieping hoger in
 het stadsdeelraadkantoor. Ze neemt me mee naar het kantoor van BWT.

 BWT-ambtenaar luistert naar verhaal, kijkt naar het 'uittreksel'
 en kijkt in de computer. Het stuk dat de Dienst GBA een 'uittreksel
 van het kadaster' noemt, blijkt een uitdraai van het 'BVA-systeem'
 van de gemeente Amsterdam te zijn. Hij weet niet waar BVA voor staat
 (ik vermoed op grond van wat nog komen moet 'Bouw en Vastgoed Amster-
 dam') maar weet zowaar hetzelfde stuk op het scherm te krijgen als
 dat op de uitdraai aan de rechter staat.

 Maar er is 1 zeer belangrijk verschil. In de uitdraai van de Dienst
 GBA staat dat de oppervlakte van de desbetreffende woning (vergelij-
 kingsobject #1) 73 m^2 is. Volgens de bewoonster moet dat 95 m^2
 zijn. Maar wat staat er op het computerscherm ? 0 m^2 ! Dat betekent
 dat deze woning nog nooit is opgemeten (leuk voor een vergelijkings-
 object !), zegt de ambtenaar van BWT.

 --> Oftewel: deze uitdraai van het BVA-systeem van de gemeente Am-
     sterdam, waarvan de Dienst GBA zegt dat het 'een uittreksel van
     het Kadaster is', is door de Dienst GBA VERVALST ! Men heeft
     op eigen gezag een oppervlakte aan de verklaring toegevoegd.

 Ik vraag om een uitdraai van deze pagina uit het BVA-systeem. Zodat
 ik bij de rechter kan aantonen dat het stuk dat hij (zij) van de
 Dienst GBA heeft gekregen een vervalsing betreft.

 Maar dat gaat zo maar niet ! BWT mag geen uitdraai van het BVA-sys-
 teem maken, daar gaat het 'Register Amsterdam' over. De BWT-ambtenaar
 weet niet waar zich dat bevindt, maar gelukkig staat de ambtenaar
 van het 'Pandenarchief' naast ons. 'Dat zit op de 'Stadhouderskade'
 geloof ik,' zegt ze. De BWT-ambtenaar knikt. Ja het zit naast Heine-
 ken. Ik vermoed dat het oude gebouw van de 'Geillustreerde Pers'
 bedoeld wordt en rijdt daarheen. Klopt ! Stadhouderskade 85. Daar
 moest ik wezen...?

 Ik meld me bij de portier. Officieel is de zaak eigenlijk niet open
 ('s middags alleen op afspraak) maar er wordt een ambtenaar voor me
 opgeroepen. Ik vraag om een echte uitdraai van het BVA-systeem. De
 ambtenaar weet niet wat het BVA-systeem is. Na wat heen-en-weer
 gepraat zegt hij dat ik iemand van een andere dienst moet hebben.
 Ik terug naar de portier. Die belt voor mij iemand van een andere
 dienst (de dienst 'onderzoek').

 Ik zie ambtenaar #1 van de dienst 'onderzoek'. Die snapt niets van
 wat ik zeg. Ik herhaal enige keren dat ik kom voor een uitdraai van
 het BVA-systeem maar het lukt niet. Waarom ga ik niet naar 'Burger-
 zaken' bij het stadsdeelraadkantoor, vraagt ze - die gaan over uit-
 treksels. Ze belt wat rond maar er is niemand aanwezig. Tenslotte
 gaat ze 'naar boven' en haalt haar chefin.

 Chefin: 'Neen, daarvoor moet U niet hier zijn. Raar dat het stadsdeel-
 raadkantoor U naar ons verwezen heeft.' Gelukkig is ze slim. De cij-
 fers van het BVA-systeem worden bijgehouden door de Dienst GVI (Geo-
 VastgoedInformatie). Daar zit ene meneer hupsakee (ik krijg hupakees'
 telefoonnummer) en die kan me vast wel aan een BVA-uitdraai helpen.
 Het GVI-kantoor zit bij de Macro en daar kwam ik zowaar langs op m'n
 weg van de Bijlmer naar het Stadhuis.

 Thuis na 4,5 uur fietsen door Mokum. Googelen leert dat GVI samenwerkt
 met O&S (de Dienst Onderzoek en Statistiek) en ze levert zowaar de
 cijfers waarop ik mijn tegentaxatie bij de rechter baseer...  :-)

 Ik vind ook dit persbericht van de Gemeente Amsterdam:
    http://www.amsterdam.nl/asp/get.asp?PosIdt=00004246&ItmIdt=00001993&SitIdt=00000002&VarIdt=00000001
 [zeker lezen, dit is bijzonder leuk].

 Volgens de telefoongids bestaat er een "GEO en VastgoedInformatie" in
 Amsterdam. Telefoonnummer komt niet overeen met wat ik kreeg maar
 adres (Pieter Braaijweg 10, 1099 DG) wel. Daar ga ik maandag dus maar
 's langs... Kijken of meneer hupsakee soms in vergadering zit.

 Zo, jullie zijn weer op de hoogte...

 Marc Fluks, Amsterdam