dwangmedicatie in psychiatrie

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Thu Apr 15 15:12:58 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

John Bijl - D66 wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Kees, Henk en de rest,
>
> In feite, Kees, zeg je dus dat het gaat om gevallen waar iemand door zijn
> aandoening of ziekte 'handelingsonbekwaam' is geworden en niet in staat is
> voor zich zelf te zorgen? Begrijp ik dat goed? Maar is die diagnose wel goed
> te stellen? Het zou pas schandelijk zijn wanneer ermaar met zo'n zwaar
> middel rondgestrooid wordt wanneer het (de omgeving) uitkomt.

Het valt te vrezen, John dat dit inderdaad is wat er staat
te gebeuren. Want ook Kees komt met en herhaling van zetten
met bovendien in het voorbijgaan aan mogelijke gedwongen
opname en sondevoeding toch met de medicatie oplossing, die
overigens ook volledig is teruggebracht tot (schijnbaar enig
overgebleven) keuze. Ik ken gevallen waarin de clienten
'bedankte' voor de medicatie oplossing(en) en een andere
uitweg zochten (en vonden) bij gebrek aan een werkelijk
perspectief voor hun leven.

Henk Elegeert