dwangmedicatie in psychiatrie

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Wed Apr 14 10:52:15 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Kees,

Wat je doet Kees, is het dilemma wat jij hebt afwentelen op
de client. Hij/zij kan er immers voor 'kiezen' - en kiezen
kent hier vele vormen - de isoleercel in te gaan. Als iemand
nl. een gevaar is voor zichzelf of anderen gaat die namelijk
de isoleercel in.

Dat kan ook met medicatie, maar daarmee heb je de client
niet geholpen, maar jezelf (de afdeling, familie of weer
anderen  - lokale overheid misschien wel bv ) en heb je het
belang geprojecteerd als zijnde zijn/haar belang. Dat is dus
niet zo.

En ik opteer niet op volledige vrijheid, dat is een
isoleercel immers niet, maar voor een zuivere vorm van
omgaan met je client. Crisisinterventie vraagt om een andere
benadering dan de vermeende belangen van anderen, die jij
dus net als vele anderen, wilt laten prevaleren boven het
belang van de client zelf.

Zo is 'nog redelijk kan functioneren' een zeer subjectieve
interpretatie, en als die afhangt van medicatie, zeker om
die zelfs gedwongen toe te gaan passen, een zeer
bedenkelijke vorm van hulpverlening.

Als maatgevend wordt wat niet ten koste van anderen mag gaan
  dan staat ons nog wat te wachten. Ik mag toch werkelijk
hopen dat zulks ons allen bespaard blijft.

Al met al lijkt het meer en meer een ordinaire
bezuinigingsmaatregel ten koste van de client.
Ik kom werkelijk nauwelijks of geen erg inhoudelijke
argumenten tegen in deze hele discussie.

Henk Elegeert