[Kut-racisme]

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Sat Apr 10 14:37:21 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Tjerk Jouwstra wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Tjerk,

> Het ligt nog iets genuanceerder: een medicus kan zich beroepen op zijn
> verschoningsrecht als een verdachte zich tot hem wendt voor medische hulp.
> In casu is het meiske echter geen verdachte, maar slachtoffer van haar
> moeder/ouders.

.. en cultuur. Mij hebben ze ook ongevraagd gedoopt. :(
Kan allemaal geen kwaad, zeggen ze.

 > Zo iemand zit per definitie in een loyaliteitsconflict en wil
> haar ouders niet verraden.

Ja, vandaar dat het ook zo onbegrijpelijk is dat via die weg
toch getracht wordt een cultuurverschijnsel aan te pakken.

Voor opvang en verwerking voor/door het meisje is geen of
nauwelijks aandacht. Ook niet voor haar (maatschappelijke)
positie nadat zo'n gewetenloze vervolger die overlaat aan
het slachtoffer. Die krijgt er nog een trauma bij.

 > Vraag is in hoeverre het verschoningsrecht dan
> nog geldt.

Hoe bedoel je dat?

 >De vergelijking met kindermishandeling ligt hier voor de hand,
> en dat betekent verwijzing naar een vertrouwensarts etc.

Maar ook daar is er nog maar nauwelijks een gegroeide
praktijk waar we echt trots op kunt zijn. De slachtoffers
worden ook hier vaak geofferd voor een even vaak misplaatst
rechtsgevoel.

> Hoe dan ook, ik vind het pleidooi van een jaarlijkse controle wat
> ondoordacht: want  constateert de school- of huisarts dat een meiske
> besneden is, dan is het kwaad al geschied en heeft strafrechtelijk optreden
> niet zoveel zin meer, terwijl ook de afschrikkende werking ervan (generale
> preventie) in casu nauwelijks op zal gaan.

Ik deel je mening volledig.

> Men stopt niet uit angst voor strafrechtelijk optreden met een traditie van
> eeuwen her, mar probeert het te verdonkermanen en het kind aan medische
> controle te onttrekken.

Dat mag je vrezen, inderdaad. De gevolgen daarvan ook weer
voorspelbaar.

Kortom: Meer wet- en regelgeving die geen enkele zin heeft.

Henk Elegeert