Paul Bernard Cliteur

Wed Apr 7 11:24:51 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Henk Vreekamp <vreekamp at KNOWARE.NL>:
>De overeenkomst tussen islamistische fundamentalisten en hun Verlichte
>bestrijders. (...) Overigens vind ik dat Humanistisch Verbond waar Van Boxtel
>nu politiek is ondergedoken ook niks.

 Ik ook niet. Al die mensen zetten zich TEGEN een geloof af en komen er
 daardoor maar niet VAN af, ze houden hun eigen afkeer in stand. Geloof
 is niets anders dan het zich niet kunnen ontdoen van een fantasie die
 in strijd is met de feiten. Men heeft niets bereikt als men ten lange
 leste zich wel van een herdnekkige fantasie heeft weten te ontdoen maar
 vervolgens anderen wil overtuigen om hetzelfde te doen.

 Zelf ben ik niet in enerlei geloof opgevoed (vandaar dat ik altijd op
 zoek ben naar de feiten) maar als men dat wel is en men geeft het geloof
 dat men van huisuit heeft meegekregen later op, dan is daarmee nog niet
 de instelling, om in iets te geloven, verdwenen. Die automaat gaat door-
 gaans gewoon door. Vandaar dat men anderen wil overtuigen.

 Dat wreekt zich dus bij humanisten, vrijdenkers, die clubs waar Cliteur
 mee dweept en de overige die ik noemde. Daar waar ik niet weet hoe het
 is om in iets te geloven, weten deze mensen niet wat het is om NIET in
 iets te geloven. Het hoofie is altijd maar bezig geweest en thans vullen
 ze hun leegte, hun verlangen naar het bekende almaar bezig blijven, met
 lidmaatschappen van zo veel mogelijk clubs als hierboven. In het ergste
 geval hellen ze over naar de psycho-analyse van Freud (God wordt vervangen
 door het 'onderbewustzijn' - er 'is' iets maar men weet niet 'wat').
 Beetje dom, eigenlijk. Zo komt men van de regen in de drup.

 Dit soort slag wil altijd maar vrij zijn, maar men vormt zelf het belang-
 rijkste beletsel dat te bereiken - vandaar dat men maar bezig blijft. Het
 dringt niet tot het door dat men opnieuw voldoet aan de definitie van ge-
 loof die ik hierboven gaf.

 Opnieuw Henk:
>En wat die skeptici en anti-kwakzalvers betreft, D66 zit er vol mee, leert
>mijn ervaring in Utrecht. Jammer genoeg betreft het vooral dames waar ik
>niet op val... (terwijl ik toch op dames val).

 Ja Henk, maar dan moet je je ook maar niet voor gynacoloog uitgeven terwijl
 je je wichelroede uit je zak haalt... Ook al zit er bij jou dan een elastie-
 kie  tussen...  :-)