Huiselijk geweld

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Tue Apr 6 23:58:38 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Democs,

Het was maar een klein berichtje vandaag, in de Volkskrant, naar ik me
herinner. In 2003 vond er 40.000 maal huiselijk geweld plaats in Amsterdam.

Ik schat Mokum op 250.000 huishoudens (kan m'n statistisch jaarboek niet zo
gauw vinden). Huiselijk (misschien beter: huishoudelijk?) geweld vindt in
Amsterdam plaats in zo'n 1:10 tot 1:20 gezinnen/relaties. De etnische
component in dit misdrijf zal aanzienlijk zijn, in zowel patriarchale als
matrifocale verhoudingen. Etnische Turken, Berbers, Antillianen en
Surinamers met name.

Menigeen denkt dat "integratie" van nieuwkomers een kwestie van
"emancipatie" zou zijn (PvdA, GL, D66). Terwijl in deze vooral het geweld
van de "oudkomers" is gemeten.

Politiek ligt momenteel het accent op gelukzoekers en gearrangeerde
huwelijken. We vergeten dan dat de politiek correcte multicultis vooral
schuldig zijn wat betreft de "gastarbeiders" en hun nazaten.

Er wordt gedacht aan tuchtscholen voor onhandelbare scholieren. Zeer juist.
Mits zij als buren de honderden leidende politici en deskundigen uit de
periode 1980-2004 krijgen. Wie wil voor D66 de lijst van politieke boeven
samenstellen? De jacht wordt geopend...

Henk Vreekamp, Utrecht