Kut-racisme

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Mon Apr 5 12:40:17 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Herman Beun wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Dat hangt er natuurlijk helemaal vanaf hoe vaak het voorkomt. Komt het
> maar heel zelden voor, dan lijkt me dat het schenden van de lichamelijke
> integriteit van heel veel meisjes niet opweegt tegen het voorkomen van
> dat ene geval van genitale verminking (hoe triest dat geval dan ook is).

Nee, want ook in één enkel geval betreft het een schenden
van de lichamelijke integriteit. Het getal is een non-issue
zelfs.

> Dergelijke getalsmatige afwegingen (aantasting van de persoon of van
> burgerrechten vs. risico voor individu of samenleving) maken we immers
> voortdurend, bijvoorbeeld wanneer het gaat om bevoegdheden om mensen te
> fouilleren op wapens.

Van een totaal andere orde lijkt me. Dan worden je ouders
niet voor opgesloten voor iets dat bij jouw ontdekt is.

En bovendien blijft het feit een gegeven.

> En zeker voor een liberaal is dat een serieuze
> afweging, die niet zo heel gemakkelijk uitkomt op meer
> overheidsbevoegdheden.

Laat ik het hopen. "Getallen" kunnen dat dan al helemaal
niet, toch?

> Ik zie niet in waarom de redenering hier anders zou moeten zijn, maar in
> deze discussie heb ik nog geen getallen gezien. Dat geeft te denken.

Zeer bedenkelijk dat je het argument van het getal hier een
rol in wil laten spelen.

> Temeer daar ik me meen te herinneren dat de percentages "besneden"
> (verminkte) Somalische meisjes inderdaad schrikbarend hoog liggen en dus
> best een goed argument zouden vormen *voor* controle door de schoolarts.

Nee, dat is geen goed argument. Huiselijk geweld komt al
jaren (eeuwen) voor en heeft pas onlangs geleid tot
maatregelen en beleid. Het getal is hier geen argument, maar
de gevolgen en de beloofde (handvesten etc.) bescherming.
Maar zelfs eenduidigheid heeft hier het proces niet kunnen
versnellen. Of is de werkelijke reden 'de complexiteit' van
de onderliggende problematiek?

Wat doe je met ouders die 'betrapt' worden? Wat zijn de
gevolgen voor het kind? Wat de gevolgen voor de ouders in
relatie tot het kind, en of de samenleving?

http://www.maatschappelijkwerk.com/scriptie/vrouwenbesnijdenis/
http://www.wpf.org/youth/nl/besnijdenis.html

http://www.theworldstarts.org/

> Nee, maar Olav heeft al duidelijk aangegeven wat het verschil is.

Zonder daarbij de indruk te willen wekken compleet te zijn.

>  Voor kleine Somalische meisjes
> ligt dat anders, die krijgen op zijn minst tegenstrijdige geluiden over
> die schoolarts en dat onderzoek van hem/haar. Het bezoek aan de
> schoolarts is niet "objectief" eng (i.e. binnen westerse contekst), maar
> het wordt wel eng gemaakt door de boemanverhalen van thuis.

Onzin. Er hoeven in het geheel geen boemanverhalen te zijn.
Het simpele feit dat er verschillend wordt gedacht maakt het
al tot een lastig te hanteren en te kiezen complex geheel.
Waar moet zo'n somalisch meisje steun vinden bij haar keuze?
Is het überhaupt bespreekbaar en op een wijze die haar ook
werkelijk verder helpt?

> Dat bovendien alleen de Somalische meisjes getest worden
> en niet de andere meisjes in de klas, maakt voor zo'n
> kind alleen maar angstwekkender.

Ook eng is dat er politici rondlopen die het probleem wel
zeggen te kennen en eerder hun eigen probleem wensen op te
lossen dan die van het jonge meisje zelf.

> Dat is wel iets om rekening mee te houden, zelfs als de
> conclusie uiteindelijk is dat er toch getest moet worden.

Ik ga dan niet proberen die meisjes uit te leggen waarom die
nederlandse mannen (vooral politici) net zo dom zijn als
datgene wat zij zeggen te willen bestrijden. Het maakt dan
niet uit welke 'stikker' die erop hebben geplakt.

Voor hen is dat waarschijnlijk in een oogopslag duidelijk.

Henk Elegeert