Kut-racisme

Olav Lavell olavell at XS4ALL.NL
Mon Apr 5 11:01:31 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op ma 05-04-2004, om 08:42 schreef Henk Vreekamp:

> Beste Olav,
>
> Je laat je wel erg in de kaart kijken. De Somaliers zouden een
> "anti-seksuele" cultuur hebben...

Ik heb niet gezegd wat jij nu zegt dat ik heb gezegd. Je probeert me
onderuit te halen, maar dat gaat je niet lukken.

Ik had het in de zin waarnaar je refereert niet over de Somaliers in het
algemeen, maar meer specifiek over de doelgroep voor deze tests. Je zou
kunnen zeggen: de fundi's onder hen. Verder zei ik dat die opgroeien "in
een zeer preutse, *bijna* antiseksuele cultuur".

Je bent een intelligente vent, en vast wel in staat om te zien hoezeer
dat toch verschilt van jouw weergave van mijn woorden.

Het is verder een feit dat in die kringen heel anders aangekeken wordt
(dan bij ons) tegen met name de vrouwelijke seksualiteit. Dat dit een
feit is kun je toch niet ontkennen. Dat noopt dus tot grote
voorzichtigheid, vooral *met* die vrouwen en hun gevoelens. Om hen ging
het je hopelijk toch?

Het is duidelijk geworden dat je ervoor hebt gekozen om erg onnauwkeurig
te lezen en vooral ook allerlei nuances niet te zien. Zoals je
vervolgens in je reactie ook nergens werkelijk op ingaat. Prima, sluit
je dan maar op in je rechts gelijk.

Laat je je niet erg in de kaart kijken zo?

> Verschrikkelijk, wat een essentialisme!

Je moest eens weten wat ik zoal verschrikkelijk vind.

> De bodemgedachte voor elk racisme en de wortels van het elitair
> multiculturalisme. Een moderne variant op het Blut und Bodem.

Bollocks.

> Ga je mond spoelen, neem wat alcohol om de hersens te schonen en veeg met
> brandspiritus je toetsen af. Of ga je je nu beroepen op de klompen van je
> grootouders?!

Die liepen op schoenen. Stadsmensen he.

> Waar dat multicult-fanatisme toch allemaal toe kan leiden...

Integendeel. Het enkele feit dat ik het fanatisme van fanatici zoals jij
fanatiek wens te bestrijden, maakt van mij nog geen fanaticus.

(radicale gematigdheid, anyone?)

Je gebruikt het begrip multicultureel alsof het een scheldwoord is, en
dat is het zeker niet.

Voor mij persoonlijk zit het als volgt met dat begrip. Het enige dat ik
me afvraag is: hoe worden we "vriendjes" met al die mensen die naar
Nederland gekomen zijn, hoe kunnen we ze helpen hier een fijn leven te
hebben - waar zoiets als besnijdenis van vrouwen m.i. inderdaad *niet*
bij hoort.

En: hoe kunnen we wederzijds van elkaar leren en zo een mooie
samensmelting laten ontstaan. Strikt gescheiden langs elkaar heen leven
lijkt me nl. ook geen levensvatbare optie met zoveel mensen in een klein
landje.

Hoe je zo'n (in essentie vredelievende) basishouding kunt uitleggen als
"fanatisme" begrijp ik om de donder niet.

Maar het lijkt erop dat ik daar met jou over uitgepraat ben. Jammer,
maar als onderwerpen m.b.t. de integratie, buitenlanders,
multiculturaliteit e.d. aan de orde komen dan ga je steevast als een
hondsdolle tekeer. Heb je door hoezeer je polariseert?

--
Met vriendelijke groet,
Olav.