Ouderwets griezelen met de Waarheid

Sun Apr 4 08:34:14 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dat ik weinig op heb met het neo-conservatisme met z'n liberalistische
jargon, moge -gezien mijn bijdragen aan deze lijst- duidelijk zijn. Ik
vind het een extremistische wijze van denken over de samenleving. Dat
daar oorlogen uit voortkomen en ons een paranoide angst voor terreur-
aanslagen wordt aangepraat, is niet meer dan logisch.

Radicalisme gaat nu eenmaal gepaard met een angst voor een boze buiten-
wereld. Die buitenwereld wordt als zodanig ervaren omdat ze zich niet
conformeren laat aan de eigen overtuiging. Het kwaad, als het al bestaat
-hetgeen ik waag te betwijfelen-, zit immers in de mens zelf.

Gisteren vond ik zowaar puur toevallig - ik wist niet dat die krant nog
bestond - 'de Waarheid' online:
   http://www.dewaarheid.nu

Ik zie m'n medestudenten van me nog voor me. Voor hen was de waarheid het
belangrijkste medium ter wereld. Stond men daarin, dan had men 't gemaakt
in het leven. Dan was men geslaagd, ook al maakte men z'n studie niet af.

Ooit was het communisme net zo 'bon ton' als het neo-conservatisme thans.
Wie de Waarheid weer eens inkijkt, ziet de aftandse flauwekul van weleer
getransponeerd naar onze tijd. Een raar soort anachronisme. Ik moest er
vreselijk om lachen.

De voorstanders van het neo-conservatisme doen er goed aan te bedenken dat
hun gedachtengoed, dat hun uitspraken - die 's mijnsinziens even ridicuul
zijn als die van het communisme - ooit op dezelfde wijze zullen worden ge-
lezen als wij dat doen bij het doornemen van de Waarheid.

Alleen gematigdheid is eeuwig !

Marc Fluks, Amsterdam