Aanslag op Van Aartsen: Toch een grap ?

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Fri Apr 2 15:17:34 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Marc,

Volgens mij heb ik die film ook gezien, en is hij inderdaad goed! Ik blijf
het knap vinden, zoals jij die naam weet te vinden.

Maar nu even serieus: je schreef
>  Er zijn steeds meer slachtoffers van dit beleid, een bepaald percentage
>  sluit geweld niet uit als men bedreigd wordt en dus zal er steeds vaker
>  geweld richting politici zijn. Da's een logische zaak, lijkt me.
>
>  Maar ja, wie is er begonnen ?

Ik blijf vinden, dat dat niet kan. Nog steeds leven we in een democratie, we
houden verkiezingen en op grond daarvan wordt er een regering gekozen en die
maakt samen met het parlement wetten en voert ze uit. De maatregelen hebben
dus democratische legitimeit. En dan gaat het niet aan, de makers van dat
beleid met geweld te dreigen. Je kan het met het democratische stelsel niet
eens zijn -en dat ben ik (niet mee eens dan)- maar je kan het alleen langs
democratische weg wijzigen. Zodra er geweld aan te pas moet komen of dat de
angst gaat regeren, zijn we verkocht en lopen we binnen de kortst mogelijke
tijd allen met Uzi's en Kalashnikofs rond. Ik geloof niet dat de sociaal
zwakkeren daar nu beter van worden.

Groet,

Tjerk