hoi

blood simple j.hoek20 at CHELLO.NL
Tue Sep 30 08:20:22 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Je kan schelden wat je wil Mark, het is inderdaad 'een aantal depro's HOUDT
er op na"' en dat is inderdaad 2de klas brugklasspelling.
Maar dat geeft voor mij alleen maar aan, hoe veel er van de basisopleiding
is vervaagd op latere leeftijd, en taalcorrectie, hoe kinderachtig je het
ook vindt, is in evolutie, de constante factor van taalontwikkeling geweest.
 Neem maar als voorbeeld de nauwkeurige overschrijvingen van joodse en
bijbelse teksten, zonder die "taalcorrectie' zouden veel oorspronkelijke
teksten qua inhoud verwatert zijn....

Extrapoleer dit tot de huidige maatschappij, en als er geen taalcorrectie
is, dan spreekt een generatie van ouderen straks een soort Nederlands, dat
de jongste generatie, die het op school nog 'correct' krijgt geleerd, een
taal, die de oudste generatie niet eens meer begrijpt, qua  taal.
Dit is , als geen correctie zou zijn.. ... Peer pressure bestaat overal, ook
in taal.....het hangt met onze natuurlijke balans samen, om dingen die
afwijken 'aan te vallen' een soort fremdenalarm, een eerste signaal, dat de
basis, waarop de jou bekende wereld gebouwd is, geinfiltreerd wordt door
'anachronisms".
Aanpassen kost energie, en voorkomen is meestal de simpelste oplossing....
vandaar ook dat de status quo van veel dingen zo lang( in ieder geval de
stichtende generatie) stand houden (van verzuiling tot taal...
Dus de hoeveelheid energie die een mens in bepaalde zaken heeft gestoken,
bepaalt voor hem ook hoe snel hij "vernieuwingen', dus ook afbrokkeling van
zijn eigen systeem, accepteert....
Dit is èèn van de logische rendementswetten, waar de mens als organisme op
is gebasseerd...

Dat je dat nu als taalcorrectie tegenkomt, is een voorbeeld ervan, maar zo
zijn er oneindig veel voorbeelden te noemen, van legalisatie van nederwiet,
tot het sluiten van Borsele....

En Mark, dìt ìs een kleuter-opmerking, is een bon van 100 euro, jìj vindt
het een kleuteropmerking, is een mening, feitstelling zonder aantoonbaar,
reproduceerbaar bewijs, is in principe slander.... en inderdaad, niet
taalcorrect....

Voor zover een taalwhatever, die zich toch hoofdzakelijk vasthoudt aan
evolutie voor het verklaren van "menselijk' gedrag....

Dus Mark, het was interressant te zien, hoe iemand via een mailtje van een
persoon tot een taalpurist en kleuter werd verheven, zonder diepere inzicht
in diens personage...tabloid-waardig, met een hekel aan het intelectuele
stuur...

Ik hoop dat het weer in California beter is dan hier, en wens je een zonnig
humeur toe...

Read you later....

K-PAX