Stabiliteitspact

Herman Beun herman.beun at SKYNET.BE
Mon Sep 29 13:56:28 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Vreekamp schreef:

> Heeft gister Frank de Grave (VDD) als verantwoordelijke voor
> financien toch maar gezegd dat die 3% budgettekort-grens
> flexibel moet worden bekeken, al naar gelang we in een fase
> van laag- of hoogconjunctuur zitten.

Punt is wel (als ik het tenminste goed begrijp want er staat wel erg
weinig over in de media) dat De Grave niet alleen meer besparingen wil
in tijden van hoogconjunctuur (wat ik toejuich), maar daarbij ook nog
eens de 3%-grens wil optrekken. Dat gaat inderdaad wel vrij ver. Als je
het pact zo inricht dat er ook in tijden van hoogconjunctuur dwingende
regels gelden zodat er dan daadwerkelijk gezorgd wordt voor voldoende
begrotingsoverschot (zoals ik hier eerder bepleit heb), is het oprekken
van de 3%-grens misschien niet eens nodig.

Kort gezegd wordt wat mij betreft dus niet het actuele tekort bij
laagconjunctuur, maar het structurele tekort (tekort gecorrigeerd voor
conjunctuurinvloeden) het criterium voor het Groei- en Stabiliteitspact.

Herman Beun                       http://www.hermanbeun.info/
Herman.Beun at tiscali.be                    Brussel, Vlaanderen
*representative democracy is a contradiction in 4 year terms*