beschouwingen

blood simple j.hoek20 at CHELLO.NL
Sat Sep 20 02:54:23 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Het gaat er niet om om mensen met suikerziekte extra te gaan laten betalen,
maar iedereen die aan een bepaald chronisch ziektebeeld/behandeling
meedeelt, zou daar ook in de kosten mee moeten delen, omdat ze die zelf ook
voor het grootste gedeelte veroorzaken..... Dit echter allemaal met een
plafond....

Het gaat erom dat de kosten per ziekte/hoeveelheid zieken transparant
worden, zodat je de kosten beter kan verdelen naar gebruik....

Ik ben best bereid om een deel van de kosten te betalen van de gevolgen van
het roken of overgewicht van mijn buren, kanker of diabetes behandelingen,
maar ik vindt het ook fair dat ze daar dan zelf meer aan bijdragen dan
ikzelf, omdat het meer hun eigen verantwoordelijkheid is dan de mijne....
dus een ziekenfonds gebasseerd op "no ill, no bill"

Dus een nivellerende werking, zowel qua inkomen/premie, maar ook qua
frequentiegebruik/verantwoording/verwijtbaar gedrag.....

Dus als je niet alle factoren als ziekteoorzaken kan berekenen, moet die
factoren die vaststaan(bv.90% van de longkankergevallen komt door roken, en
als jij 20-40 jaar 3 euro per dag heb besteed om naar de Kanker te gaan, dan
moet je ook niet zeiken als je nu  een Euro per dag exta aan het ziekenfonds
moet betalen om van diezelfde kanker te genezen, want je hebt wel die 3 euro
per dag voor die peuken, maar als je naar de kanker gaat, kom je bij een
niet-roker vragen, of hij jou aandeel van de gezondheidszorgkosten komt
betalen!!!! Te gek voor woorden, dus zeker een variabele "schade-premie"
waarin je alles meeneemt aan aantoonbare schade, wat medisch vaststaat, dat
kunnen ze je dan al niet meer afpakken).....

Maar ja, hoe meer meningen, des te breder het pad naar concensus...j

Mzzl K-PAX