11 vragen aan een kamerlid

ro-esp ro-esp at DDS.NL
Thu Sep 18 18:58:16 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Je Wed, 17 Sep 2003 14:02:24 +0200, Hein van Meeteren sendis:

> Er zijn verschillende redenen waarom iemand baanloos is. Ziekte, uitsluiting
> (zoals ontslag), krapte op de arbeidsmarkt, ouderdom enz. kan men de baanloze
> niet aanrekenen. Daartegenover staan, naar mijn bescheiden mening, wel
> aanrekenbare redenen: geen zin, overgevoeligheid (: "kan niet tegen een
> kantoorsfeer", "ik vind vroeg opstaan zo naar" enz.).

waarom geef je niet gewoon antwoord ? (ja/nee/deels, maar..)

> Het principe dat inkomen gekoppeld is aan arbeid, tenzij overmacht die
> arbeid onmogelijk maakt, moet overeind blijven.

mooie woorden waar je alle kanten mee uit kunt. Je zou ermee kunnen
bedoelen dat rente en dividend afgeschaft zouden moeten worden, dat
mensen topbanen uurlonen moeten hebben die enigzins lijken op die van
jan-met-de-pet, en dat studie en huishouden beter betaald moeten
worden dan nu.
Het wordt wellicht wel wat problematisch om te bepalen wat werk is en wat
niet (is buitenlandse TV kijken ontspanning of studie ?), en nog
moeilijker om ervoor te zorgen dat er precies zoveel werk is als de mensen
willen werken - maar dat terzijde

Ik vermoed dat jij iets heel anders bedoelt

> Onbetaald werk is waardevol. Het is echter beter, naar mijn idee, iemands
> inspanningen te belonen met een regulier salaris, dan inspanning onbezoldugd te
> laten. Elk mens  heeft behoefte aan erkenning voor inspanning, en een salaris is
> een vorm van erkenning.

klinkt bijna als een pleidooi voor het basisinkomen

> Jazeker, zolang die eigen keus niet ten koste gaat van anderen.

daar kun je ook van alles en nog wat mee bedoelen. Als ik werk kan dat
ten koste gaan van de werkgelegenheid voor anderen. Om maar eens wat
te noemen

> Je bedoelt dat een gezonde economie altijd een bepaald percentage aan
> arbeidsreserve moet houden?

Nee, ik bedoel dat je baanloosheid moet accepteren als onvermijdelijk
gevolg van een concurrentie-economie, dat je geen zondebokken ervoor aan
moet wijzen, en dat je de baanlozen een behoorlijk leven moet
garanderen.

> Een beetje overdreven voorbeeld.

helemaal niet

> Ik kan hem ook omdraaien: mag ik van mensen wier slaap om 0700 uur
> begint

ja, die kun je natuurlijk weer juist wel vragen om nog wat asperges te
steken

> en om 1400 eindigt (omdat het 's nachts zo gezellig is)

dat ligt aan de openingstijden van de horeca

> vragen het ritme enigszins aan te passen aan een arbeidszaam leven?

Weet ik niet. Veel werk wordt s'avonds gedaan, of zou dat kunnen.

> Of is lang uitslapen een verworven recht geworden

Zou het wel moeten zijn. De behoefte aan slaap verschilt nogal per
individu, net als de behoefte aan voedsel. Een structureel tekort eraan
heeft ongewenste effecten (voor de sfeer en de verkeersveiligheid
bijvoorbeeld)

> waar een uitkerende overheid maar rekening mee dient te houden?

niks overheid, de _samenleving_ draagt zorg (ik weet niet of dit
duidelijk genoeg is)

> [blabla]

Zie opmerkingen van mijnheer muizenberg

> Zwaar beschadigde, maar ook zwaar verwaarloosde mensen. Tegen de tijd dat je
> helemaal kapot bent en onherstelbaar wat betreft reïntegratie, is het inderdaad
> te laat om nog iets te doen. Het enige dat dan rest is humane opvang. Mijn punt
> is: éérder ingrijpen en en het niet zover laten komen.

Om te beginnen de boel legaal en betaalbaar maken, dan ben je gelijk van
een hoop criminaliteit (in nijmegen 80%, naar verluidt), prostitutie en
uitsluiting af
                          groetjes, Ronaldo

-- http://www.esperanto.net
-- Arachne V1.69, NON-COMMERCIAL copy, http://arachne.cz/