11 vragen aan een kamerlid

Wed Sep 17 16:16:32 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 14:02 17-09-2003, Hein van Meeteren wrote:

>Er zijn verschillende redenen waarom iemand baanloos is.

Geen open deuren alstublieft (derde maal).

>Het principe dat inkomen gekoppeld is aan arbeid, tenzij overmacht die
>arbeid onmogelijk maakt, moet overeind blijven.

Geen open deuren alstublieft (vierde maal).

>Elk mens  heeft behoefte aan erkenning voor inspanning, en een salaris is
>een vorm van erkenning.

Pleit u voor salariering van huishoudelijke arbeid die
wordt verricht door huisvrouwen, mijnheer Van Meeteren?

>Wat er nu gebeurt is ongelooflijk: mensen worden naar een arbeidsmarkt
>gedreven, en die arbeidsmarkt krimpt als een gek.

Ja wat wilt u dan, mijnheer Van Meeteren?
U wilt toch het kaf van het koren scheiden?

>Dat noem ik sociale marteling.

Dat u graag grote woorden gebruikt (en het daar vervolgens
bij laat) is deze lijst genoegzaam bekend.

>Dat wordt per gemeente gemeten.

Dan kunt u de cijfers toch even optellen?

Geeft u vervolgens ook even aan hoeveel er jaarlijks
door werkenden wordt gefraudeerd in Nederland.
Wellicht kan dan eindelijk eens worden vastgesteld of uw
hetze tegen uitkeringontvangers wel terecht is.

>En die metingen zijn ruw, aangezien uitkeringsfraude zich uiteraard niet
>als fraude presenteert, maar als een redelijk recht op uitkering.

Dat is irrelevant.

U stelt dat *veel* mensen in Amsterdam zich schuldig maken
aan uitkeringsfraude. Daaruit volgt
- of dat u over cijfers beschikt, ook al zijn ze ruw.
  Geeft u die cijfers dan eens?
- of er volgt uit dat u zoals gewoonlijk maar wat raaskalt.
  Dan moet u dat gewoon toegeven en ophouden met raaskallen.

>Als bijvoorbeeld één iemand drie uitkeringen ontvangt door gesjoemel met
>namen en sofinummers,

Bij inschrijving wordt gevraagd naar een legitimatiebewijs
en een SOFI-nummer. Hoe kan iemand dan drie uitkeringen
aanvragen met drie namen en drie SOFI-nummers?

>dan lijkt elk van die drie uitkeringen redelijk en rechtmatig.  Pas als
>socale >inlichtingen en opsporing erachter is gekomen dat de boel belazerd
>wordt, pas >dan gaat deze caus meetellen aan de statistiek. (voor een
>kijkje in de keuken >van de Amsterdamse horeca:
>arbeidsreservoir.html

Op die pagina gaat het over *illegale arbeiders*, lijkt me.
Toch iets anders dan uitkeringsfraude, mijnheer Van Meeteren.

Overigens wordt daar wel opgemerkt dat tijdens de Aktie
Schuimkraag werd ontdekt dat vrijwel alle horecabedrijven
tot eenderde van de omzet buiten de boeken hielden, maar dat
van de 16 duizend frauderende horeca-ondernemers er slechts
twaalf werden gedagvaard. Gesteld wordt dat het jachtseizoen
voor uitkeringsfraude een hogere politieke prioriteit had, en
ook, dat de Nederlandse overheid jegens frauderende ondernemers
en andere witte boordencriminaliteit altijd 'een aan onmacht
grenzende behoedzaamheid' aan de dag legt.
(Ik noem dat maar ronduit: klassejustitie.)

>Zwaar beschadigde, maar ook zwaar verwaarloosde mensen. Tegen de tijd dat
>je >helemaal kapot bent en onherstelbaar wat betreft reïntegratie, is het
>inderdaad
>te laat om nog iets te doen.

Onzin; je kunt altijd wel iets doen.

>Mijn punt is: éérder ingrijpen en en het niet zover laten komen.

Geen open deuren alstublieft (vijfde maal).

>Er is een weg terug, en er is een punt  van onomkeerbaarheid.

Dat heeft u nu, in verschillende bewoordingen, enkele malen
beweerd.
Maar waaruit blijkt eigenlijk dat het klopt wat u beweert?

>Dat punt moet zo veel als mogelijk voorkomen worden.

En uw remedie is dan om grote groepen uitkeringsgerechtigden
in Amsterdam maar in het wilde weg van fraude te beschuldigen?

Ik zou zeggen: hij die zonder zonde is, werpe de eerste steen.

Heeft u zich trouwens al aangemeld als vrijwilliger bij
organisaties die daklozen helpen, mijnheer Van Meeteren?
Of kijkt u nog steeds slapjes de andere kant op?

Erik vdMb