11 vragen aan een kamerlid

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Mon Sep 15 23:31:57 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mijn verontwaardiging richt zich niet op werklozen buiten hun schuld.
Juist in een tijd dat werkwillige mensen sociaal worden verbannen, (na
ontslag via ww en wao naar bijstand bijvoorbeeld), moet een (lokale)
overheid hard optreden tegen bewust misbruik van voorzieningen uit
algemene middelen.
Werklozen zijn in te delen in gerechtigden die wíllen werken maar er de
gelegenheid niet toe krijgen, en hen die NIET willen werken en ook geen
goede reden kunnen aanvoeren voor onwilligheid. Dat zijn de
niet-gerechtigden die dat recht zich toe-eigenen.

In een tijd van harde bezuinigingen in de sociale voorzieningen, moet,
herhaal ik, misbruik hard en gericht worden bestreden.

Zo ook in de WAO. Als de sanering van de WAO meebrengt dat zij die
willen én kunnen werken weer aan de slag gaan: prima. Ook als dat gaat
op een procentsbasis. Daarvoor moet dan effectieve faciliteit worden
gecreeëerd. De wet Verbetering Poortwachter is een stap in de goede
richting, maar er moet veel en veel meer gebeuren. Werkgevers,
werknemers en overheid moeten gezamenlijk een reïntegratietraject
ontwerpen en invoeren dat wèrkt. Dat ménsen ECHT reïntegreert. Want dat
gebeurt nu niet: reïntegratie in een krimpende of zich sluitende
arbeidsmarkt is absurd. Dat is een vorm van sociale marteling.

Over hoe dat reïntegratietraject eruit kan zien heb ik uitgesproken
ideeën, maar die bewaar ik voor een later moment.