Wat vind D66 over de afbraak van de WAO ?

Sun Sep 14 08:25:28 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Ik eerder, over de voorgenomen WAO-ingreep:
>het betreft een ordinaire bezuinigingsmaatregel. Als mensen afhankelijk
>worden van giften van familieleden (!)

 Ronaldo <ro-esp at DDS.NL> vulde aan:
>of illegale methoden..

 Leuk dat je die voorzet geeft: het viel me gisteravond in dat er een vrij
 aardig argument is om aan te tonen wat de gevolgen zijn voor WAO'ers van
 de voorgenomen WAO-ingreep.

 Eerlijk gezegd ken ik geen enkele WAO'er die er zwart bijklust. Ik ken
 ook vrij weinig WW'ers en 'bijstandgerechtigden' (raar woord is dat toch)
 niet er NIET zo nu en dan zwart bijklussen. Da's ook niet zo raar: de
 meesten van hen zijn immers gezond.

 Voor Bert als kamerlid moet het toch een koud kunstje zijn om samen met
 fractie-medewerkers relevante cijfers boven water te krijgen over het
 zwart werken uitgesplitst naar diverse uitkerings-categorieen.

 --> Daaruit zal ongetwijfeld blijken dat fraude onder WAO'ers nauwelijks
     voorkomt terwijl ze in andere categorieen significant is. Dan weet
     je precies wat de voorgenomen WAO-ingreep voor gevolgen heeft.

 Lijkt me ook belangrijk dat D66 met zo'n idee komt, dan blijft er nog
 iets van een sociaal gezicht van onze partij over. Haast is wel geboden
 want anders gaat de SP opnieuw met zo'n idee op de loop en komt er niets
 van...

>Het zou me niks verbazen als mensen met een uitkering er financieel niks
>mee opschieten als ze 10 of 20 uur gaan werken.

 Aan de onderkant is dat zo (mijn buurvrouw -Crohn-patiente- ging er
 financieel zo fors op achteruit toen ze weer een paar dagen per week
 probeerde te werken dat ze zich volledig heeft laten afkeuren) maar
 dat kan op zich natuurlijk geen argument zijn.

 Marc Fluks, Amsterdam