WAO

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Fri Sep 12 22:10:33 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark,

Als 32-jarige heb je in Nederland al helemaal geen recht op een WAO
uitkering, want daarvoor moet je minimaal 33 zijn, bij de huidige stand van
de wetgeving. En dat kan al snel weer anders zijn.Maar stel, je bent al een
echte Mark geworden en bijvoorbeeld 42 jaar, dan heb je recht op 70% van je
laatstverdiende salaris gedurende 1 jaar. Als je snel bent, heb je
vervolgens recht op een vervolguitkering, gebaseerd op het vervolgdagloon,
dat is het minimumloon plus een aanvulling volgens de navolgende formule: 2%
van het verschil tussen dagloon en het minimumloon, vermenigvuldigd met het
aantal jaren dat de werknemer op de eerste WAO-dag ouder is dan 15 jaar. Ik
weet ook niet, wie dit soort formules bedenkt en wat daarbij de premissen
zijn, maar rijk word je er niet van. En de wetgever hier in Nederland wil
dan ook nog, dat je eens in de 5 jaar wordt gekeurd (waar de ARBOdiensten
maar niet in slagen) en willen dit tempo nog wat opvoeren.

De premie WAO wordt volledig door de werkgever betaalt en jaarlijks naar
aanleiding van de rijksbegroting vastgesteld. Voor 2003 bedraagt de premie
voor een werkgever met meer dan 25 personeelsleden 5,05% van het
brutosalaris (min of meer). Daarnaast moet hij in het kader van de PEMBA nog
een gedifferentieerde bijdrage betalen. De premie wordt geheven over een
premieinkomen van maximaal € 165 per dag, en zonder CAO aanvulling kun je
ook niet meer dan 70% over € 167,70 (maximaal dagloon per 01-07) maal 261
werkdagen aan WAO ontvangen.

Dit is de regeling, die de WAO de nederlandse werknemers aanbiedt. Over de
WAZ voor zelfstandigen heb ik het dan maar niet. Gelukkig (ofschoon het
huidig kabinet dit wel weer heel fout zal vinden) bieden de meeste CAO's,
zoals ook de  mijne (CAO-HBO) een aanvulling op deze regeling, die tot veel
betere uitkomsten leidt, zoals aanvulling tot 100% salaris, verlenging van
de uitkeringsduur en nog zo wat. Maar het is afhankelijk van de bedrijfstak
en of er een CAO is gesloten.

Groet,

Tjerk

PS: in M, bijlage bij de NRC van afgelopen week, werd de Amerikaanse
wetenschappelijke wereld zo opgehemeld, maar ik begreep inmiddels van een
collega, dat bijvoorbeeld het MIT in Boston er uiterst deplorabel bijstaat.
Hoe is dat daar in Berkeley?