weg met NMa en Opta

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Thu Sep 11 19:35:44 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

De rechter lijkt me niet geëquipeerd om zulks te constateren. Dat is
zijn werk ook helemaal niet. Een rechter spreekt recht, maar gaat niet
onderzoeken of een vrije markt wordt ondermijnd door horizontale of
verticale marktversmalling.

>Te vaak zijn in Nederland zowel als in Europa
>mededingingsinstanties door de rechter teruggefloten, en als
>we ze alleen nog maar meer macht geven, en de rechter alleen
>marginaal laten toetsen, dan vergeten we de verworvenheden uit
>het verleden over de scheiding der machten.

Een belastingdienst legt administratieve boeten op, een voetbalclub
beboet spelers die niet presteren, een leerling maakt strafwerk, een
uitkeringsgerechtigde wordt gekort op haar uitkering...er zijn tal van
private vormen van straffen.

Het is een privaat belang dat geen enkele partij een zo dominante
marktpositie opbouwt dat de mededinging wordt gefrustreerd. Eigenlijk is
het voor iedereen goed: de consument, de concurrent en ook de
marktpartij zelf. Het is dus zowel een publieke als een private waarde.
Die wordt scherp gehouden. Laten de rechters nu maar doen waarvoor we ze
betalen: onafhankelijke rechtspraak. Laten andere autoriteiten om hun
speciale terreinen maar hun eigen beleid voeren, lijkt me een mooie
scheiding van machten.