Stroomprivatisering

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Sun Sep 7 17:34:29 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein van Meeteren wrote:

> Interessant. Mag ik hier even verder op borduren? Ik neem aan dat je Nma/opta achtige organisaties bedoelt. Die zijn terug te voeren op de strenge Europese richtlijnen wat betreft mededinging. Verticale en horizontale verarming van de marktwerking (zoals prijsafspraken of, iets verdergaand: oligopolisering) zijn verboden en stafbaar. Die autoriteiten zijn ingesteld om die regelgeving dwingend op te leggen.
> [...]

Tja, valt het in de categorie aanklacht (privaatrecht) of aangifte
(strafrecht)? Voor het tweede spreekt dat er vaak onderzoeksbevoegdheden
nodig zijn om de feiten boven tafel te krijgen, feiten waarvan het
overigens niet altijd correct is om ze openbaar te maken. Maar qua
initiatief en betrokkenheid van de benadeelde en de nadruk op de remedie
is het toch eerder het eerste. Zeg het maar.

Om de vrije markt beter te laten functioneren hebben we niet meer regels
en instanties nodig, maar minder regels (maar wel generieker en
begrijpelijker) en een rechterlijke instantie die ze handhaaft (gesteund
door deskundigen) in plaats van ad-hoc organen. Maar ik zei al, dat
alles hebben we nu nog niet.

De randvoorwaarde van bescherming van de vrije markt hoort deel uit te
maken van de economische realiteit, en voor alle manieren waarop in de
praktijk de vrije markt (ernstig) geweld blijkt aangedaan te kunnen
worden moet een redelijke voorziening te treffen zijn.

Alle belanghebbenden, ook de overheid, kunnen zich op de bescherming van
de vrije markt beroepen, maar omdat slechts de overheid
onderzoeksbevoegdheden heeft moeten klachten (afhankelijk van de ernst
natuurlijk) dus ook door de politie onderzocht kunnen worden (toegang
tot beschermde gegevens, invallen enzo).

De remedie die de rechter kan opleggen is zoals altijd afgeleid van de
te bereiken doelen. Bewerkstelligen van correct economisch gedrag,
compensatie voor de in het gelijk gestelde partij en eventueel andere
benadeelden, ongedaan maken van verkregen voordeel van de overtredende
partij(en), eventueel met een straf-component (punitive damages) in
Amerikaanse stijl.

Eventueel kan de overheid besluiten de transparantie van een bepaalde
onvoldoende functionerende markt als geheel te bevorderen, door uniforme
informatieverstrekking voor te schrijven (financiele producten, beurs),
etikettering, zorgen voor (vergelijkende) informatie die actueel en
toegankelijk is.

Echt eenvoudig wordt het nooit, maar een goed functionerende vrije markt
is de motor van onze wereld, dus daar mag best wat aandacht voor zijn.