Stroomprivatisering

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Sun Sep 7 00:25:14 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Herman Beun wrote:

[knip Plasterk's steelpan verhaal]

Merci Herman voor de uitleg.

> Inderdaad. Zelf maak ik me bijvoorbeeld wel eens zorgen of (en hoe) de
> markt zo gereguleerd kan worden dat het voor aanbieders aantrekkelijk
> blijft om te zorgen voor voldoende reservecapaciteit, en of het
> effectief mogelijk zal zijn om aan te tonen of een bedrijf de markt
> manipuleert of terecht capaciteit uit productie heeft genomen. Maar
> Plasterk levert geen argumenten waar ik wat aan heb.

Tja, als incidentele tekorten maar duur genoeg uitpakken voor de
leveranciers, en afwentelen van die kosten op de klant niet kan, dan
zullen bedrijven die continuïteit in de levering het beste weten te
regelen het meest rendabel zijn. Men kan bijvoorbeeld een te hoog
riscoprofiel (weinig/dure buffercapaciteit, veel uitval van
faciliteiten) verbeteren door bij andere bedrijven contracten af te
sluiten voor betaalbare reservecapaciteit in geval van krapte.

Typisch een mooi probleem voor een simulatiespel. Maak een ontwerp hoe
alles zou moeten verlopen en welke regels er zijn, verzamel wat
praktijk-scenario's uit andere landen en/of markten, en laat studenten
of anderen met wat lenigheid van geest (en/of praktijkervaring) proberen
het systeem naar hun hand te zetten.

Mocht men de techniek van het simuleren van scenario's in de (zoals
altijd gebrekkig functionerende) vrije markt met onzekerheden,
onvolledige/geheime informatie, vuile truukjes, overheidsregulering en
zo nu en dan een calamiteit, nog onvoldoende in huis hebben, dan lijkt
me dat een mooi onderzoeksterrein voor economen en bestuurskundigen,
daar valt vast veel van te leren.

Bart Meerdink