VUT en werkloosheid

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Thu Sep 4 01:03:17 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>Werknemers die vanaf 2005 met de vervroegd pensioen gaan, moeten voortaan zeer waarschijnlijk een groot bedrag betalen aan de Belastingdienst. Binnen het kabinet wordt gesproken over invoering van een 'voorheffing' waardoor de gepensioneerde in een keer het bedrag moet betalen dat hij of zij tot zijn 65e jaar aan inkomstenbelasting kwijt is. Tot nu toe moest de gepensioneerde de belasting per jaar betalen.

Mijn verontwaardiging over uitkeringsontvangers die hiertoe feitelijk niet gerechtigd zijn komt voort uit onvrede over het bovenstaande voorstel. Mensen die hun hele leven hebben gewerkt, bijgedragen hebben aan 's rijks belastingen, die wordt het onmogelijk gemaakt vervroegd uit te treden, door een lullige fiscale truc. Terwijl niet-werkenden met een zielig verhaal worden ontzien.
Het is weerzinwekkend, en op het treiterige af, om uittredende mensen zo'n heffing ineens te laten betalen. Elk weldenkend mens kan uitrekenen dat een modaal iemand dit nooit kan opbrengen. Het is derhalve een dwangmaatregel: de vrijwillige uittreding wordt met overheidsdwang geblokkeerd.
D66 is een partij die eigen keuzes belangrijk vindt. Dus deze eigen keuze moet verdedigd worden.

Het stelsel van sociale voorzieningen moet inderdaad worden gesaneerd. Maar niet ten koste van hen die werkelijk slachtoffer zijn van een meedogenloos sociaal-economisch uitstotingssysteem (bijvoorbeeld slachtoffers van massa-ontslagen door slecht functionerende industrietakken).  Gesaneerd moet worden waar misbruik wordt gemaakt, waar onterecht een beroep op regelingen wordt gedaan, waar controles falen (o.a. de WAO). We moeten terug naar het vangnet-principe.