[Re: [RE: noodzaak tot loonmatiging]]

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Tue Sep 2 21:11:14 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein,

Je schreef:

>Als kleine ondernemer die al helemaal geen rechten heeft op wat voor ook
als >voorzienining, heb ik grote moeite met deze groep beroepsslachtoffers.
We moeteen dus >weer onderscheid gaan maken tussen werkelijk rechthebbenden
en hen die misbruik >maken van de voorziening.

Maar, berste Hein, als je als kleine zelfstandige na jaren forse WAZ-premies
betaald te hebben uiteindelijk ziek wordt, en dat meer dan 52 weken blijft,
en dan nog steeds niet van honger omgekomen bent, dan heb je ook recht op
een WAZ-uitkering, van maximaal het bruto minimumloon, maar dan moet je wel
helemaal arbeidsongeschikt zijn.

Ooit, lang geleden (in 1998) werd een volksverzekering, de AAW (de Algemene
Arbeidsongeschiktheids Wet) , in het kader van de deregulering en
vereenvoudiging van de wetgeving, opgeheven en in de nieuwe WAO
ondergebracht. De kleine zelfstandige mocht in het kader van het
deregulertingsproces vervolgens zijn eigen premie betalen voor een zelfde
soort uitkering.

Ik heb niets tegen een versoberende overheid, maar waarom moet dat altijd
over de rug van anderen, zoals in jouw voorbeeld de kleine zelfstandigen en
in mijn posting vanochtend aan Bert de locale overheden, die
verantwoordelijk worden voor de uitkeringen in het kader van de nieuwe
bijstandswet.

Groet,

Tjerk