[Re: [RE: noodzaak tot loonmatiging]]

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Tue Sep 2 20:34:50 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 08:25 02/09/2003 +0200, Bert Bakker wrote

>Maar er is ook een categorie werklozen die de WW kennelijk wel best vinden, en die met rondkijken net zo lang wachten totdat de bijstand in zicht komt.

Er is inderdaad een groep gebruikers van sociale voorzieniningen die uit het oog heeft verloren waarom die voorzieningen ooit zijn ingesteld. Deze groep gedraagt zich als slachtoffer (victim), en meent een natuurrecht op een uitkering te hebben. het is inderdaad goed deze groep een stevige klap op den kont te geven en te dwingen betaald werk te zoeken. Als kleine ondernemer die al helemaal geen rechten heeft op wat voor ook als voorzienining, heb ik grote moeite met deze groep beroepsslachtoffers. We moeteen dus weer onderscheid gaan maken tussen werkelijk rechthebbenden en hen die misbruik maken van de voorziening.

>De werkelijkheid is dus gemengd: het overgrote deel van de mensen doet van
>meet af aan zijn uiterste best. Maar er zijn ook mensen die net zo lang in de
>WW blijven hangen tot de bijstand dreigt - en dan alsnog gewoon een baan
>blijken te vinden. Dat is dus wel reden om -net zoals dat nu in Duitsland
>gebeurt- het moment waarop men die extra prikkel krijgt te vervroegen. Want
>lang weg van de arbeidsmarkt betekent natuurlijk wel verloop van kansen.

Sommigen willen niet eens een kans hebben en menen een levenlang in een uitkering te mogen veroeven. Hier in Amsterdam heb je er veel van. Het paln van Wethouder Oudkerk de uitkering in te houden en hen met een busje naar betaald werk te brengen snijdt hout. mensen die de hele dag niets doen en op een uitkering leven kunnen zelfs schadelijk voor de gemeenschap worden. (QED)

>En dat verhaal van 'meer mensen op de arbeidsmarkt, lagere lonen' is gewoon
>een kwestie van vraag en aanbod. Bij hogere werkloosheid nemen de
>loonstijgingen af. Dat is niet cynisch of zo, het is gewoon een empirisch
>gegeven.

Juist. De realiteit wordt te vaak met cynisme verward.

> Het is overigens wel een macro-gegeven, iets wat in de modellen zo
>werkt (en dat is ook heel verklaarbaar), natuurlijk niet iets wat je in
>individuele gevallen ooit als argument kunt gebruiken.

Soms mag je het wèl in een individuele gevallen gebruiken. Als ik iemand ken die een zielige vertoning opvoert en een uitkering geniet, maar zich perfect kan verweren en eigenlijk goed kan functioneren in een of andere betaalde baan, dan werp ik dat diegene voor de voeten. Vangnet is vangnet en misbruik is misbruik.