noodzaak tot loonmatiging

Lenny Bruce lennybruce235 at HOTMAIL.COM
Tue Sep 2 10:58:44 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

lenny eronder inclusief het origineel..

>Correctie: onze productiviteitsgroei is juist sterk achtergebleven bij
>onze buurlanden en *daarom* kunnen we niet concurreren. Loonmatiging is
>dan een doekje voor het bloeden. De groei van de jaren negentig zat voor
>een groot deel vast op het feit dat er meer gewerkt, niet productiver.
>
>Douwe Osinga.
>http://douweosinga.com
>Afd. Amsterdam

kennelijk komt in mijn betoog het woord productiviteit niet duidelijk uit de
verf.
De productiviteit van Nederland BV (zie B. Bakker) is afgenomen. In deze
discussie wordt helaas (teveel) moeite gedaan dat nogmaals aan te tonen dmv
van verouderde of op door overheden gebaseerde (dikwijls heftig gemasseerde)
semi-wetenschappelijke gegevens. het zogenaamde restating of facts.
Wat niet of nauwelijks aan de beurt komt is de onderliggende oorzaak(en), en
daar sloeg mijn eerdere betoog, en het woord productiviteit op.
Een voorbeeld als toelichting:
Drukkerij A schaft een snellere drukpers, en perifirie aan om de
productiviteit van "de drukker" te verhogen. Reden? Hij moet concurrerend
blijven. Moet ons drukkertje harder werken? Nee de
machine/computer/automatisering/etc etc zorgt voor een betere
productiviteit. So far so good.
Helaas stijgen de kosten van deze drukkerij, grotendeels veroorzaakt door de
overheid, (en niet door de "exhorbitante" loonsverhogingen van ons
"drukkertje") vlugger dan de productiviteit van datzelfde drukkertje.
Die overheid gebruikt het afgeroomde geld van Drukkeij A om "Full
employment" te creeren met meer parkeerwachters, hondebelastingcontroleurs,
regeltjescontroleurs, werkoverleg, hospitaaladministrateurs, 8 man en 3
auto's om het gras te maaien (Underwaterbasketweaving) meer
gemeenteambtenaren en gemaanteleges verhogingen etc. etc. Veuls te lang om
allemaal op te noemen...
Drukkerij A wiens business het is om schoon papier vuil te maken, spendeert
half zijn tijd om deze nieuw aangestelde regeltjeuitvoerders van het lijf te
houden....
You can't squeeze blood from a turnip, maar "onze" overheid slaagt erin om
elke productiviteitswinst "af te romen", of meer plastisch naar de koten te
helpen.

In 2002/2003 wordt Nederland bv wakker uit zijn delusie en komt tot de
wonderbaarlijke conclusie dat "wij" internationaal niet langer concurrerend
zijn. Of en toen kwam er een olifant met een lange snuit en blies het
poldermodel verhaaltje uit.
Dat bedoelde lenny met productiviteit.
Economische vergelijking met onze EU partners om te 'duiden' is as useless
as tits on a boar. Bezuinigen betekent snijden in de overheidsuitgaven, en
specifiek in die uitgaven ingesteld als werkverschaffing.
Zelfs nu schijnt de regering het verschil tussen bezuinigen en
lastenverzwaring niet te kunnen onderscheiden.
voor wat betreft Milton F of Keynes. Ik geloof dat het Milton was die zei, "
Lay 100 economists end for end and they will all point in different
directions".
Yowsa

Lenny's origineel van verleden week in zijn geheel..

Met als negatief resultaat dat in Nederland de lonen relatief weinig stijgen
in tijden van grote welvaart, (het heet dan "vooral geen grote
loonstijgingen vanwege het dreigende inflatiespook") iets waar de
collectieve sector (lees overheid) zich geen bal van schijnt aan te
trekken!! De overheid verhoogd er maar lekker op los..

Het netto resultaat. Na jaren van productiviteitsgroei loopt Nederland
economisch uit de pas, we kunnen niet concurreren. Perse niet veroorzaakt
door buitenissige loonsverhogingen WEL door de groei van de overheid.
Melkert banen. Gras maaien langs de A7 met 1 grasmaaimachine 2 auto's achter
om te waarschuwen en 1 auto ervoor (om de eenrichtingsweg te verkennen?) het
geheel bemand door 8 man waarvan 1 werkt...Het schoonmaken van de
plasticpaaltjes langs diezelfde weg met 3 auto's...
Op deze manier is het niet al te moeilijk om tegen de duitsers te zeggen dat
het polder model zo goed werkt. In de dertiger jaren  werd het gewoon
werkverschaffing genoemd en wist iedeereen waar ze aan toe waren..
Als meer dan half de workforce emplooi vindt in deze
"underwaterbasketweaving industry", dan stort het gebouw in zodra de
wereldeconomie een wind laat.
Enne.. Zodra het maar een ietsie pietsie hapert aan de economie moeten de
loonstijgingen achterwege blijven vanwege het drijgende "tekort op de
begroting".

Deze lose/lose policy wordt door "vakbonden" en overheid gevolgd. Het echte
producerende en concurrerende bedrijsleven hobbelt mee, op zijn hoogst
mopperend over de verkokerde regelvergeven niet of nauwelijks werkende
bureaucratische infrastructure.

For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing
continued to happen.
(Hitchhikers guide to the galaxy)
enuf

Protect your PC - get McAfee.com VirusScan Online
http://clinic.mcafee.com/clinic/ibuy/campaign.asp?cid=3963