noodzaak tot loonmatiging

Tue Sep 2 00:03:15 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 09:00 31-08-2003, k.vanloon at wanadoo.nl wrote:

>Wat zou je
>zonder de veiligheidsassistent, de tramconducteur, de vuilnisophaler, de
>onderwijsassistent hebben. Niets.

Het betreft hier functies die eerder waren opgeheven of
wegbezuinigd.

>Het doel was deze mensen weer in de
>maatschappij te laten functioneren.

Dat was het ethische sausje.
Heel wat concierges zijn gewoon wegbezuinigd. Op de school
kwam dan een concierge via de Melkertregeling, want dat
was goedkoper.

Bij mijn weten heeft alleen de SP zich hier fel tegen
verzet. In Amsterdam met succes. Nadat de SP er jarenlang
op had gewezen dat tramconducteur een normale baan is die
daarom ook normaal betaald moet worden, is men in Amsterdam
overstag gegaan en is men begonnen met het ont-Melkerten van
de tramconducteurs.

>Niet zozeer het doel om ze naar een reguliere baan te helpen.

De Melkertregeling leek wel degelijk op doorstroming gericht.
Maar de functies waar het om ging, lieten dat vaak niet toe.
(De concierges stroomden in het pre-Melkert tijperk ook al
niet zo hard door, nietwaar?)

Erik vdMb

P.S. Van de orde; Kees - en anderen - zou je wat meer willen
snoeien in je berichten? Ik krijg nu hele lappen tekst binnen -
dankzij Joost vaak in drie of vijfvoud - waar bijna niets
nieuws in staat. Graag alles waar je niet op reageert knippen
s.v.p.
Alvast bedankt.