[lonen in europa]

Douwe Osinga dmo at OBERON.NL
Mon Sep 1 13:01:54 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Ik kan me voorstellen dat je zo'n soort vergelijking kunt maken. Maar ik
> vroeg eerder al, wat ik me daar bij voor moest stellen en waar ik die
> vergelijking kan vinden. Indien je deze vergelijking zou nemen
> als maatstaf
> van concurentiepositie dan zou een land dat zich slechts op lage lonen
> lopende band werk zou richten een heel goede concurrentiepositie hebben.
> Immers een lage loon per produkt.

Correct. Een land met lage lonen en lage productiviteit kan best een goede
concurrentiepositie hebben. China bijvoorbeeld. Als je de
concurrentiepositie
overeind wilt houden moet je de lonen laag houden of de productiviteit
verbeteren. Maar het werkt ook andersom, als je de lonen laag houdt, gaat
de productiviteit niet omhoog, want je houdt je ondernemers lui.

Gedeeltelijk komt de lage productiviteitsgroei in Nederland natuurlijk
doordat
er in de jaren negentig veel mensen zijn gaan werken. Mensen die jarenlang
werkeloos zijn geweest hebben vaak een lagere productiviteit, zeker in het
begin. Dat trekt het gemiddelde naar beneden.

Douwe Osinga
http://douweosinga.com